PdF:SPDR_VZSU Hearing Impairments - Course Information
SPDR_VZSU Specialisation - Hearing Impairments
Faculty of EducationSpring 2014
- Extent and Intensity
- 30/0. 10 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Eva Souralová, Ph.D. (lecturer), doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (deputy) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Prerequisites (in Czech)
- absolvování státní závěrečné zkoušky ze surdopedie
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (eng.) (programme PdF, D-SPD) (2)
- Special Education (ger.) (programme PdF, D-SPD) (2)
- Special Education (programme PdF, D-SPD) (2)
- Course objectives
- The commuinication system of hearing impaired person; characteristics of infividual communication forms; the sign language.
- Syllabus
- After termination of the subject the student will: have acquired theoretical knowledge concerning assessment of impaired communication ability of hearing impaired people; understand current special education methods in therapy; use of the sign language in methods of education of deaf pupils and students.
- Literature
- KRAHULCOVÁ, Beáta. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996, 218 s. ISBN 8071842397. info
- KLENKOVÁ, Jiřina and Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (Education of Pupils with Impaired Communication Ability. Education of Pupils with Educational Needs). 1st ed. Brno: Paido, 2008, 143 pp. ISBN 978-80-7315-167-6. info
- SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 78 s. ISBN 807183226X. info
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 74 s. ISBN 80-7183-225-1. info
- SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. II. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 78 s. ISBN 80-7183-226-X. info
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2001, 78 s. ISBN 80-7183-256-1. info
- HOUDKOVÁ, Zuzana. Sluchové postižení u dětí - komplexní péče. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005, 117 stran. ISBN 8072546236. info
- PULDA, Miloš. Včasná sluchově-řečová výchova malých sluchově postižených dětí. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 57 s. ISBN 8021027991. info
- PULDA, Miloš. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1992, 143 s. ISBN 8021004762. info
- PULDA, Miloš. Sluchová výchova u sluchově postižených dětí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 104 s. ISBN 8021020776. info
- PULDA, Miloš. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 69 s. ISBN 802102481X. info
- PULDA, Miloš and Mojmír LEJSKA. Jak žít se sluchovou vadou. In Jak žít se sluchovou vadou. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1996, 78 pp. info
- Teaching methods
- theoretical training and internship
- Assessment methods
- Processing seminar work on selected topics (15 pages A4), oral exam in theoretical training.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
- Enrolment Statistics (Spring 2014, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2014/SPDR_VZSU