PdF:ZS1BP_IVZ2 Integrovaný vědní základ 2 - Informace o předmětu
ZS1BP_IVZ2 Integrovaný vědní základ pro výuku o přírodě a společnosti 2
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- ZS1BP_IVZ1 Integrovaný vědní základ I && NOW( ZS1BP_PIV2 Praktikum VPS 2 )
ZS1BP_IVZ1 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto předmětu je získání a sjednocení odborného vědeckého základu nutného pro výuku předmětů o přírodě a společnosti.
Na závěr tohoto předmětu by studenti měli rozumět problematice meteorologie, biogeografie a projevům živých organismů z hlediska biologického i chemického (porozumět souvislostem mezi chemickými vlastnostmi látek a specifickými funkcemi základních přírodních složek krajinné sféry, které jsou předpokladem a podmínkou existence života na Zemi; porozumění způsobu přechodu látek anorganických k látkám organickým a tedy k životu, jeho základním specifikacím, společným rysům života, jeho základním funkcím, rozmanitostem a dědičnosti; vysvětlit základní podmínky života na Zemi; vysvětlit základní projevy života na Zemi).
Zmíněná témata by měli být schopni vysvětlit žákům 1. stupně z integrovaného mezioborového hlediska.
Dále vyhledávat a správně citovat vhodné odborné zdroje ;
Využívat e-learning ke studiu a sebereflexi. - Osnova
- Vliv Slunce na život na Zemi
- Zobrazování podmínek a života na Zemi - Práce s atlasem a tematickými mapami
- Počasí a podnebí - Vertikální členění atmosféry, chemické složené atmosféry, ozonová vrstva
- Sledování počasí
- Fyzikální veličiny – veličiny – teplota, tlak, srážky, vlhkost – klimatická mapa ČR
- Přírodní hazardy související s počasím a podnebím
- Biogeografické pásy, vegetační stupně
- Přizpůsobení živočichů a rostlin podmínkám změnám podmínek v průběhu roku
- Vlastnosti živých organismů
- Organické látky – složení živých organismů
- Fotosyntéza a dýchání
- Příjem vody a látek, potravní specializace organismů
- Přeměna látek, trávení
- Genetika a rozmnožování
- Třídění organismů
- Růst a vývoj organismů
- Adaptace organismů na životní prostředí
- Vliv znečištění na růst a vývoj organismů
- Význam biodiverzity
- Literatura
- MUSILOVÁ, Emilie. Chemie hrou. Edited by Luděk Jančář. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 174 s. ISBN 8021035595. info
- HANČOVÁ, Hana a Marie VLKOVÁ. Biologie v kostce. Vydání druhé. Praha: Fragment, 1999, 112 stran. ISBN 8072003402. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
- NEČAS, Oldřich. Obecná biologie. Vyd. 1. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1969, 511 s. info
- Výukové metody
- Přednáška elearningová
- Metody hodnocení
- Písemný test, podmínkou úspěšného splnění předmětu je dosažení minimálně 70% úspěšnosti v testu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: pro jaro 2013 naposledy ukončení z, od jara 2014 ukončení ko
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/ZS1BP_IVZ2