CH2MP_1POS Chemický oborový seminář 1

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář je považován za vyvrcholení vědecké, resp. tvůrčí činnosti studenta učitelství chemie PdF MU. Hlavní cíle kurzu jsou: - usnadnit studentům možnost navzájem se inspirovat v tvůrčí činnosti - usnadnit studentům možnost získat metodické rady a inspiraci ke své odborné práci i od jiných vyučujících než od vedoucího diplomové práce. - naučit studenty samostatně referovat o své odborné a tvůrčí činnosti. - naučit studenty diskutovat (z pozice posluchače i z pozice přednášejícího) na odborném pracovním setkání
Osnova
  • I. Descartovské pojetí vědy a její zařazení do společenských struktur. Věda a praxe. Základní a aplikovaný výzkum. Věda, ekonomika, ekologie, etické a filosofické aspekty.
  • II. Klasický přístup k řešení vědeckého tématu. Tradiční a alternativní informační zdroje, vědecké publikace. Formy konfrontace řešení a přístupů (konference, workshopy, odborné články). Publikace řešení versus empirická zkušenost. Internet a vědecká práce.
  • III. Modelový přístup k řešení vědeckého tématu. Příklad konkrétní vědecké práce a její analýza (Chemicky instrumentované povodí Bělé a Semiče). Zvolený přístup, jeho výhody a nedostatky.
  • IV. Přírodovědné a humanitní vědy. Cíle, metody, specifikace. Učitel chemie a jeho vědecké aspirace. Další vzdělávání učitelů a jejich možnosti vědeckého a pedagogického růstu.
  • V. Vědecké metody a jejich uplatnění, evidence přístupů, dokumentace a analýza výsledků.
  • VI. Problematika výběru témat pro diplomovou práci. Obsahová struktura práce: současný stav problematiky, hypotéza, cíl práce, dílčí cíle, očekávané výstupy a perspektivy tématu. Uplatnění výsledků v praxi.
Literatura
  • Gončarov N. K.: Metodologie a metody výzkumu v~pedagogice. In: Pedagogika 1966, 2, 137-149.
  • Náhradní obsah: Zapletal I.: Kapitoly z~metodologie vědy se zaměřením na pedagogické vědy. Praha, UK 1981.
  • KOŘÍNEK, Miroslav. Metody a techniky pedagogického výzkumu : učební text pro studenty pedagogických fakult a pro postgraduální studium učitelů a školských pracovníků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 139 s. info
Výukové metody
Typ výuky: Seminář
teoretická příprava
skupinová diskuse
Metody hodnocení
Zakončení: hodnocení aktivní účasti na výuce
povoleny jsou dvě absence
zápočet
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018.