PdF:SC4BK_INVZ Inkluzivní vzdělávání - Informace o předmětu
SC4BK_INVZ Inkluzivní vzdělávání
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/0/1. 10 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Olga Kusá (přednášející)
Mgr. Monika Zemská, DiS., Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 28. 2. 8:25–12:50 učebna 33, So 14. 3. 13:55–18:20 učebna 20
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociálně pedagogické asistentství (program PdF, B-SPE)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Cíle předmětu
- Seznámit studenty s realitou současných základních škol - tedy s nutností poradit si v rozmanitých třídních kolektivech, s dětmi s nejrůznějšími schopnostmi a potřebami. Přimět studenty přemýšlet nad efektivními strategiemi edukace ve školách hlavního vzdělávacího proudu, které přijímají všechny žáky. Porozumět pravidlům a podmínkám inkluzivní školy a třídy. Diskutovat o možnostech edukačního procesu, smysluplné spolupráce mezi asistentem pedagoga, učitelem a žáky, formativního hodnocení apod.
- Osnova
- 1. Teoretická východiska inkluzivního vzdělávání 2. Legislativně-právní rámec, ekonomické aspekty 3. Paradigma inkluzivního vzdělávání, hodnoty a základní principy, současná situace v ČR a v zahraničí 4. Základní pojmy: inkluze, integrace, heterogenita, individualizace, diferenciace 5. Inkluze jako proces nikoliv stav 6. Změna v chápání funkce školy/třídy a postavení učitele ve škole/třídě 7. Dimenze a ukazatele inkluzivní školy – kultura, podmínky, praxe, relace 8. Edukace v inkluzivní škole/třídě 9. Základní didaktické principy a přístup ke vzdělávacím potřebám žáků 10. Diagnostika vzdělávacích potřeb žáků, speciální vzdělávací potřeby 11. Plánování a řízení edukačního procesu, strategie výchovy a vzdělávání v heterogenním kolektivu 12. Hodnocení žáků v inkluzivním pojetí
- Literatura
- povinná literatura
- HÁJKOVÁ. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010, roč. 2010, 224 s. info
- TANNENBERGEROVÁ, Monika. Inkluzivní vzdělávání - rozvoj klíčových kompetencí žáka formou výuky a nejen jejím obsahem. In Šimoník, O. (ed.). Nové přístupy v přípravě budoucích učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí žáků. 2010. ISBN 978-80-210-5368-7. info
- TANNENBERGEROVÁ, Monika. Inkluzivní vzdělávání – rozvoj klíčových kompetencí žáka formou výuky a nejen jejím obsahem. In Nové přístupy v přípravě budoucích učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí žáků - pracovní seminář. 2010. info
- HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 217 stran. ISBN 9788024730707. URL info
- Výukové metody
- Praxe ve školním prostředí, koučink, cvičení, kooperativní učení
- Metody hodnocení
- zápočet
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/SC4BK_INVZ