PdF:SPKDC_SP Special Education - Course Information
SPKDC_SP Special Education
Faculty of EducationSpring 2015
- Extent and Intensity
- 0/0/12. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable
- Sat 14. 3. 7:30–14:40 učebna 10
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Additional studies to extend a professional qualification in Special Education (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- získání základních vědomostí o současném pojetí speciální pedagogiky a jejím postavení v systému věd,
základní terminologie, kategorie, metody a diagnostika ve speciální pedagogice,
inkluzivní vzdělávání, legislativa,
RVP pro základní vzdělávání,
klasifikace jednotlivých poruch a vad, etiologie,
přehled speciálních škol a školských zařízení, pedagogicko-psychologické poradenské služby. - Syllabus (in Czech)
- Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy.
Inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Legislativa, RVP pro předškolní a základní vzdělávání.
Rodina s dítětem se zdravotním postižením.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole, školní poradenská pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, speciálněpedagogická centra, střediska výchovné péče.
Speciálněpedagogická diagnostika – pojem, předmět, cíle, metody, terminologie.
Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, demence, Downův syndrom.
Poruchy autistického spektra – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání.
Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.
Mozková obrna jako kombinované postižení
Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.
Komunikace s žáky se zrakovým postižením.
Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.
Sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace s žáky se sluchovým postižením.
Žáci s hluchoslepotou.
Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání.
Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů a jejich využití.
Specifické poruchy učení a chování – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.
Reedukace specifických poruch učení.
Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení.
Žáci se sociálním znevýhodněním.
Žáci nadaní a nadprůměrně nadaní.
Terapie ve speciálněpedagogické péči – hipoterapie, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, dramaterapie.
- Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy.
- Literature
- required literature
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky (Chapters from Special Education). 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 pp. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- Assessment methods
- on-line test
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
- Enrolment Statistics (Spring 2015, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2015/SPKDC_SP