SPKDC_SP Special Education

Faculty of Education
Spring 2015
Extent and Intensity
0/0/12. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable
Sat 14. 3. 7:30–14:40 učebna 10
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
získání základních vědomostí o současném pojetí speciální pedagogiky a jejím postavení v systému věd,
základní terminologie, kategorie, metody a diagnostika ve speciální pedagogice,
inkluzivní vzdělávání, legislativa,
RVP pro základní vzdělávání,
klasifikace jednotlivých poruch a vad, etiologie,
přehled speciálních škol a školských zařízení, pedagogicko-psychologické poradenské služby.
Syllabus (in Czech)
  • Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy.
    Inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
    Legislativa, RVP pro předškolní a základní vzdělávání.
    Rodina s dítětem se zdravotním postižením.
    Pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole, školní poradenská pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, speciálněpedagogická centra, střediska výchovné péče.
    Speciálněpedagogická diagnostika – pojem, předmět, cíle, metody, terminologie.
    Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, demence, Downův syndrom.
    Poruchy autistického spektra – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání.
    Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.
    Mozková obrna jako kombinované postižení
    Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.
    Komunikace s žáky se zrakovým postižením.
    Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.
    Sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace s žáky se sluchovým postižením.
    Žáci s hluchoslepotou.
    Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání.
    Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů a jejich využití.
    Specifické poruchy učení a chování – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.
    Reedukace specifických poruch učení.
    Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení.
    Žáci se sociálním znevýhodněním.
    Žáci nadaní a nadprůměrně nadaní.
    Terapie ve speciálněpedagogické péči – hipoterapie, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, dramaterapie.
Literature
    required literature
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky (Chapters from Special Education). 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 pp. ISBN 978-80-7315-198-0. info
Assessment methods
on-line test
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2015, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2015/SPKDC_SP