PdF:SP_KOA1 Alternativní komunikace 1 - Informace o předmětu
SP_KOA1 Alternativní komunikace 1 L, S, P, So
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/2/0. 2 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP_KOA1/01: Po 15:45–17:25 učebna 52, B. Chleboradová
- Předpoklady
- předmět je primárně určen studentům speciální pedagogiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40 - Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (angl.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (něm.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Speciální andragogika (angl.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální andragogika (ger.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, N-SS) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD) (3)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-MA)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD) (3)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-TV)
- Speciální pedagogika pro učitele (angl.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika pro učitele (něm.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-ZS)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (angl.) (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Po úspěšném absolvování předmětu se student bude -orientovat v terminologii vztahující se k problematice alternativní a augmentativní komunikace -ovládat principy komunikace pomocí piktogramů, systému VOKS -ovládat základní znakovou zásobu systému Znak do řeči -ozřejmí si principy výběru systému AAK pro osobu s narušenou komunikační schopností.
- Osnova
- Komunikace - verbální, neverbální. Komunikační proces. Alternativní a augmentativní komunikace. Statické systémy, dynamické systémy. Výběr a aplikace systémů AAK. Základní znaková zásoba systému Znak do řeči.
- Literatura
- ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 150 stran. ISBN 9788026207160. info
- Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. Edited by Zora Janovcová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 48 s. ISBN 8021032049. info
- JANOVCOVÁ, Zora. Problematika narušení komunikačního procesu u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2000, 109 s. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Augmentativní a alternativní komunikace. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 58-62. ISBN 80-85931-51-6. info
- KUBOVÁ, Libuše. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996, 45 s., [17. ISBN 80-902134-1-3. info
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, prezentace odborníků z oboru, praktická cvičení.
- Metody hodnocení
- Student obdrží zápočet po: - zpracování a prezentaci projektu - AAK pomůcky - splnění písemného testu(podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí). Další požadavky budou sděleny při zahájení výuky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/SP_KOA1