PdF:UPVK_0031 Didaktika odborných předmětů - Informace o předmětu
UPVK_0031 Didaktika odborných předmětů
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/0/.8. 10 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 12. 3. 7:30–9:10 učebna 4, So 16. 4. 7:30–9:10 učebna 4, So 30. 4. 7:30–9:10 učebna 36, So 7. 5. 11:10–12:50 učebna 4, So 14. 5. 9:20–11:00 učebna 4
- Předpoklady
- Znalost základů obecné pedagogiky a didaktiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující pedagogické studium pro učitele odborných předmětů na středních školách (program PdF, C-CV)
- DPS Učitel odborných předmětů na středních školách (program PdF, C-CV)
- DPS Učitelství odborného výcviku a praxe (program PdF, C-CV)
- Studium pro pracovníky v dopravní výchově a státní správě pro dopravu (program PdF, C-CV)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování se zaměřením na dopravní výchovu (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování se zaměřením na obchod a služby (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování se zaměřením na technické obory (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování se zaměřením na zdravotnictví (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen: - Aplikovat teoretické poznatky pedagogických a psychologických zákonitostí ve výuce odborných předmětů. - Stanovit výukové cíle a učební obsah ve výuce odborných předmětů. - Definovat výukové metody, prostředky a formy ve výuce odborných předmětů. - Naplánovat výuku odborných předmětů a zajistit podmínky pro její efektivní realizaci.
- Osnova
- Předmět je nyní průběžně inovován v období řešení projektu (2011-2013) > CZ.1.07/2.2.00/15.0205 "Inovace akreditovaného bakalářského studijního oboru Učitelství praktického vyučování".
- Didaktika odborných předmětů navazuje na teoretické a praktické poznatky získané absolvováním obecně pedagogických a psychologických disciplín (obecná pedagogika, obecná didaktika,pedagogická psychologie). Sleduje především aspekty teorie cílů, úkolů, obsahu a prostředků vyučování, vyučovací principy, metody, organizační formy, jakož i osobnost pedagoga i žáka. Současně řeší otázky obsahu a výběru učiva, vzdělávací a výchovné cíle a množství učiva, které je žákům učitelem předkládáno. Zabývá se učebními plány, učebními osnovami a učebnicemi, sleduje obsah a význam jednotlivých předmětů a jejich vliv na celkovou vzdělanost žáků. Cílem předmětu je osvojení vědomostí a dovedností z oblasti výukových cílů, obsahu výuky, vyučovacích principů, vyučovacích metod, forem a prostředků v odborných předmětech ve vazbě na vědní discipliny příslušných oborů. Problémové okruhy: 1. Úvod do problematiky, didaktika odborných předmětů v systému pedagogických věd. 2.Proces výuky v odborných předmětech na středních odborných školách. 3.Vztah mezi teorií a praxí při výuce odborných předmětů. 4.Uplatňování didaktických zásad, pouček a pravidel ve výuce odborných předmětů. 5.Vyučovací metody využívané ve výuce odborných předmětů- vymezení problému, členění metod, činitelé ovlivňující volbu metod. 6.Klasické výukové metody ve výuce odborných předmětů. 7.Aktivita žáků a metody aktivizující výuky ve výuce odborných předmětů. 8.Učební úlohy ve výuce odborných předmětů. 9.Metody opakování a procvičování učiva v odborných předmětech. 10.Organizační formy výuky v odborném vzdělávání. 11.Didaktická technika a učební pomůcky používané při výuce odborných předmětů. Možnosti využití výukových videí, výukových prezentací a animací ve výuce odborných předmětů. 12.Hodnocení žáků ve výuce odborných předmětů, možnosti využití didaktických testů. 13.Osobnost učitele odborných předmětů. 14.Projektování a příprava výuky odborných předmětů, rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy. 15.Problémy přechodu žáků ze základní školy na střední odbornou školu
- Literatura
- ČADÍLEK, Miroslav a Aleš LOVEČEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 173 s. info
- KROPÁČ, Jiří. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 223 s. ISBN 8024408481. info
- DRAHOVZAL, Jan, Oldřich KILIÁN a Rudolf KOHOUTEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido, 1997, 156 s. ISBN 8085931354. info
- ČADÍLEK, Miroslav a Pavel PECINA. Teorie a praxe tvorby školních vzdělávacích programů. Praha: NÚOV, 2008, 110 s. info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuse, samostatná práce studentů.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen kolokviem. K udělení kolokvia je třeba vypracovat kolokviální test a absolvovat rozpravu k řešené problematice. Témata ke kolokviu a k rozpravě - viz. problémové okruhy. K udělení kolokvia je třeba zvládnout kolokviální test na 75% a správně zodpovědět tři ze čtyř položených otázek u ústní části (rozprava).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/UPVK_0031