PdF:SP7BP_ZSP4 Zákl. spec. ped. 4 SPU - Informace o předmětu
SP7BP_ZSP4 Základy speciální pedagogiky Specifické poruchy učení
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP7BP_ZSP4/01: Čt 12:05–12:50 učebna 30, I. Jůzová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (angl.) (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (něm.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Cíle předmětu
- Charakteristika specifických poruch učení - dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie. Etiologie specifických poruch učení. Přístupy k žákům se specifickými poruchami učení v základní škole. Legislativa a činnost pedagogicko-psychologické poradny, školního poradenství. Základy reedukace specifických poruch učení. Problematika poruch chování se zaměřením na ADHD, ADD, LMD.
- Osnova
- Definice specifických poruch učení. Charakteristika jednotlivých poruch (čtení, psaní, počítání, kreslení, hudebnosti, obratnosti). Příčiny (etiologie) SPU. Projevy SPU, prevence SPU. Charakteristika lehké mozkové dysfunkce (LMD), poruchy pozornosti (ADD), poruch pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). Příznaky, projevy LMD (ADD, ADHD). Deficity dílčích funkcí, screening SPU. Depistáž SPU, explorace (pozorování, rozbor prací žáků) v běžné třídě základní školy. Legislativa týkající se SPU. Hodnocení a klasifikace žáků se SPU. Vzdělávání žáků se SPU v běžné třídě základní školy. Osobnostní specifika osob se SPU (city, volní vlastnosti, vyjadřování, socializace). Základní informace o reedukaci SPU.
- Literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení : text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 237 s. ISBN 9788073152321. info
- Výukové metody
- Seminář - teoretická příprava doplněná interaktivní diskusí na vybrané téma. Zpracování seminární práce.
- Metody hodnocení
- Účast na seminářích, ukončeno písemnou zkouškou; zpracování seminární práce; písemný test - k úspěšnému ukončení musí být 75% správných odpovědí. Aktivní účast 80%.
- Informace učitele
- Podrobné informace budou doplněny učitelem na začátku semestru s doporučením na další literární zdroje.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/SP7BP_ZSP4