PdF:UPVK_0055 Pedagogická diagnostika - Informace o předmětu
UPVK_0055 Pedagogická diagnostika
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/0/.8. 10 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 4. 3. 10:15–12:50 učebna 5, So 18. 3. 13:00–14:40 učebna 5, So 25. 3. 10:15–12:50 učebna 5, So 1. 4. 9:20–11:00 učebna 5
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující pedagogické studium pro učitele odborných předmětů na středních školách (program PdF, C-CV)
- DPS Učitel odborných předmětů na středních školách (program PdF, C-CV)
- DPS Učitelství odborného výcviku a praxe (program PdF, C-CV)
- Studium pro pracovníky v dopravní výchově a státní správě pro dopravu (program PdF, C-CV)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování se zaměřením na dopravní výchovu (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování se zaměřením na obchod a služby (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování se zaměřením na technické obory (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování se zaměřením na zdravotnictví (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- aplikovat teoretické základy pedagogické diagnostiky a elementární praktické diagnostické dovednosti v praxi;
- na základě nabytých znalostí porozumět a vysvětlit hlavní pojmy z pedagogické diagnostiky;
- provést základní diagnostiku ve výuce;
- použít získané poznatky ve výuce odborných předmětů;
- vytvořit kvalitní didaktický test; - Osnova
- - Pedagogická diagnostika jako proces (Základní pojmy, typy, úkoly a cíle diagnostiky, zásady a etapy diagnostického procesu, problémy diagnostické práce, diagnostické kompetence.) - Diagnostické metody a techniky (Pozorování, rozhovor, dotazník, test, zkouška, anamnéza, studium pedagogické dokumentace, speciální diagnostické metody.) - Konkrétní pedagogická diagnostika (Diagnostika školní zdatnosti, tvorba a využití nestandardizovaného didaktického testu, diagnostika odborné způsobilosti, psychické způsobilosti, speciálních dovedností, profesní orientace, školní třídy, rodinného prostředí, autodiagnostika učitele.)
- Literatura
- CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 265 stran. ISBN 9788024713694. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, 2001, 207 s. ISBN 80-7178-544-X. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
- Výukové metody
- Přednáška, instruktáž pro práci s diagnostickými testy, samostatná práce s odbornou literaturou.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem. Požadavek k udělení zápočtu:vypracování dotazníku nebo didaktického testu pro diagnostické účely ve vybrané oblasti pedagogické práce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/UPVK_0055