PdF:FC8005 Jak pracuje věda - Informace o předmětu
FC8005 Jak pracuje věda
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/1/0. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC8005/Kombi01: So 10. 3. 9:20–11:00 učebna 57, So 28. 4. 9:20–11:00 učebna 57, J. Svobodová
FC8005/Prez01: Út 8:25–9:10 učebna 53, J. Svobodová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/35 - Mateřské obory/plány
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy (program PdF, N-SS) (4)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy - specializace služby (program PdF, N-SS)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy - specializace strojírenství (program PdF, N-SS)
- Učitelství odborných předmětů pro základní a střední školy - specializace obchod a služby (program PdF, N-SS)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Cíle předmětu:
porozumění pojmu věda v jeho širším slova smyslu;
analýza vývoje vědeckého nazírání na jevy, vývoje cílů a prostředků až k dnešnímu stavu a jeho popisu;
osvojení si praktických znalostí spojených s různými aspekty vědecké práce
dokázat sledovat přírodovědný obraz světa v širších souvislostech lidského poznání a kultury. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- systematicky a s důkladným porozuměním aplikovat základní fyzikální pojmy (veličiny, zákony a teorie) ze středoškolské fyziky při popisu jevů
- plně využívat fyzikální vědomosti a dovednosti při řešení úloh a dalších problémů ze středoškolské fyziky
- akceptovat význam integrující role fyziky v přírodovědě a technice - Osnova
- A. věda jako metoda
- 1. věda – čím vším může být a čím patrně nikoliv
- 2. vývoj a historie vědeckého myšlení
- 3. věda a mění, filozofie, matematika aj.
- 4. metody a nástroje poznávání (kauzalita, výroky, formální logika, teorie systému, statistika, plánování pokusů)
- 5. postup výzkumu (formulování předpokladu/cíle/prostředků, pozorování/sběr dat, hypotéza, testování hypotézy, zobecnění, teorie)
- B. věda jako součást společenského povědomí
- 1. úloha vědy ve společnosti, aplikace, technologie
- 2. popularizace vědy
- 3. etika a charakter vědecké práce
- C. věda jako systém a instituce
- 1. vědecká informace, publikace a komunikace (rešerše, proces a způsoby publikování), scientometrie, význam vědecké lingua franca - angličtiny
- 2. vědecká komunita (univerzity, vysoké školy, výzkumné ústavy, průmysl)
- Literatura
- povinná literatura
- NOVOTNÝ, Jan a Jindřiška SVOBODOVÁ. Jak pracuje věda V.2. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 112 s. TeePee. ISBN 978-80-210-6942-8. info
- HOLTON, Gerald James. Věda a antivěda. Translated by Otakar Jelínek. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 214 s. ISBN 8020007172. info
- doporučená literatura
- NOVOTNÝ, Jan a Jindřiška SVOBODOVÁ. Jak pracuje věda. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 112 s. ISBN 978-80-210-6942-8. info
- FAJKUS, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 339 s. ISBN 8020013040. info
- DEMJANČUK, Nikolaj. Filosofie a vědecké myšlení :proměna obrazu vědy v analytické tradici. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2002, 245 s. ISBN 80-86473-19-8. info
- ŠESTÁK, Zdeněk. Jak psát a přednášet o vědě. Illustrated by Hana Kymrová. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 204 s. ISBN 8020007555. info
- Logika vědeckého bádání. Edited by Karl R. Popper. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, xliv, 617. ISBN 80-86005-45-3. info
- neurčeno
- HORYNA, Břetislav. Teorie vědy. Úvodní poznámky. In B. Horyna - J. Krob (eds.), Cesty k vědě. 1. vyd. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 2007, s. 122-138, 16 s. 1. ISBN 978-80-7182-223-3. info
- FEYERABEND, Paul K. Tři dialogy o vědění. Translated by Jiří Fiala - Petra Bidlasová - Markéta Kyloušková. 1. vyd. Praha: Vesmír, 1999, 179 s. ISBN 80-85977-04-4. info
- LEM, Stanislaw. Summa technologiae. Praha: Magnet-Press, 1995, 328 s. ISBN 80-85847-47-7. info
- Výukové metody
- výuka je založena na prezentaci odborníků, jejím výkladu a diskuzi k tomuto výkladu.
- Metody hodnocení
- Hodnocení studenta bude založeno na rozhovoru a splnění jednoho průběžného úkolu.
Student dostane 2 otázky, jednu z praktických a druhou z filozofických aspektů vědeckého poznání. U otázky k prvnímu tématu bude požadováno pochopení a znalost, u druhé otázky k druhému tématu pak schopnost o něm stručně pojednat, případně diskutovat.
Kolokvium může být rovněž realizováno rozpravou nad samostatnou písemně zpracovanou prací studenta k zadanému tématu. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/FC8005