PdF:SZ9BP_ZRM2 Základy romologie 2 - Informace o předmětu
SZ9BP_ZRM2 Základy romologie 2
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Bc. Leona Bikárová (cvičící)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Margita Michaelová (cvičící)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ9BP_ZRM2/01: Pá 9. 3. 9:20–13:45 učebna 33, Pá 23. 3. 9:20–13:45 učebna 33, Pá 6. 4. 9:20–13:45 učebna 33, Pá 20. 4. 9:20–13:45 učebna 33, L. Bikárová, M. Michaelová, E. Štěpařová
- Předpoklady
- SZ9BP_ZRM1 Základy romologie 1
Předpokladem je absolvování předmětu Základy romologie 1. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/35 - Mateřské obory/plány
- Sociálně pedagogické asistentství (program PdF, B-SPE)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Více vad)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem je seznámit studenty s romskou historií a kulturou, aby dokázali více porozumět mentalitě Romů a svým vlastním dílem přispět k pozitivnímu soužití romského národa s většinovou společností. Předmět nabízí elementární poznatky z nově vznikajícího oboru jako je romologie, které budou více rozebírány a upevňovány formou interaktivní výuky, diskusí a dalších zajímavých příspěvků i ze strany studentů. Předmět navazuje na předmět Základy romologie 1 – vyučující se v podzimním semestru.
- Osnova
- Brněnské romské komunity jako generalizovaný sociální jev v ČR - diferenciace, bytová otázka, nezaměstnanost, vzdělávání a další existenční problémy těchto romských skupin. Vzdělávání Romů, problematika, úskalí, socioedukativní zvláštností romských žáků. Komunikace školy s romskými rodinami. Nejčastější edukativní problémy romských žáků. Možnosti vzdělávání a romské mládeže a dospělých. Romská kultura, dědictví Romů: česká a slovenská romská literatura, poezie a próza, vybrané literární publikace, divadelní a filmová tvorba. Významní romští spisovatelé: Elena Lacková, Jana Horváthová, Janko Horváth, Tera Fabiánová, Vlado Oláh a další – jejich díla a přínos pro romskou kulturu. Náboženství Romů, symbolika, magie, mýty a pověry v životě Romů. Významné romské osobnosti, hudebníci a hudební kapely, jejich díla a přínos pro romskou kulturu. Romské písně a pohádky, motivy a příběhy. Specifičnost jazykového kontextu v romských písní a pohádkách. Organizace, sdružení v Jihomoravském kraji podporující vzdělávání Romů, pomáhající k integraci romských komunit: jejich orientace, filozofie, význam, strategie. Školy aktivně podporující vzdělávání romských žáků (studentů). Problematika rasové diskriminace Romů, vnímání romské komunity majoritní společností a vnímání majoritní společnosti komunitou Romů. Projektování v oblasti romologie v kontextu vzdělávání, sociální práce, sociální pedagogiky aj. Návštěva Muzea romské kultury v Brně
- Literatura
- Muzeum romské kultury. Romové : tradice a současnost : O roma : angodez the akának (Souběž.). Brno: Moravské zemské muzeum, 1999, 90 s. ISBN 80-7028-141-3. info
- Romové v České republice, (1945-1998). Vyd. 1. Praha: Sociopress, 1999, 558 s. ISBN 80-902260-7-8. info
- S Romy žít budeme - jde o to jak :dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Edited by Pavel Říčan. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 143 s. ISBN 80-7178-250-5. info
- Výchova k toleranci a proti rasismu :sborník : zdroje a formy rasismu a netolerance, informace o národnostních menšinách, hry a cvičení pro žáky a studenty. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 203 s. ISBN 80-7178-285-8. info
- DANIEL, Bartoloměj. Dějiny Romů : vybrané kapitoly z dějin Romů v západní Evropě, v Českých zemích a na Slovensku. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994, 197 s. ISBN 8070673958. info
- NEČAS, Ctibor. Romové v České republice včera a dnes. 2. doplněné vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1993, 99 s. ISBN 8070673109. info
- Výukové metody
- semináře - diskuse o tématech romské problematiky
- Metody hodnocení
- Máte na výběr 2 možnosti: a) Navrhnout témata, která lze zakomponovat do školních osnov – navrhnout a metodicky popsat vyučovací hodinu na vybrané téma týkající se rom. problematiky – rozsah hodiny, věková kategorie, pomůcky, cílem vyuč. hodiny – co děti získají, co si osvojí: znalosti, dovednosti, př. video, dokument, články, knihy, výtvarné dílny, historie, debaty, diskuse, … vytvořit metodické listy. Prezentace na posledním semináři b) Realizace projektu na podporu a integraci Romů v různých sférách (vzdělávání, soc. práce, zdrav. péče.... apod.) a prezentace na posledním semináři
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1195www.romove.cz
- Další komentáře
- Studijní materiály
Kurz je otevřen všem studentům MU, přednostně studentům PdF MU.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SZ9BP_ZRM2