ZS1BP_PES1 Praktikum z pěstitelství 1

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Pavel Tesař (pomocník)
Garance
Mgr. Kateřina Ševčíková
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Ševčíková
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_PES1/01: každou lichou středu 8:25–10:05 Botanická zahrada Kejbaly, K. Ševčíková
ZS1BP_PES1/02: každou sudou středu 8:25–10:05 Botanická zahrada Kejbaly, K. Ševčíková
ZS1BP_PES1/03: každou sudou středu 10:15–11:55 Botanická zahrada Kejbaly, K. Ševčíková
ZS1BP_PES1/04: každou lichou středu 10:15–11:55 Botanická zahrada Kejbaly, K. Ševčíková
ZS1BP_PES1/05: každé liché pondělí 8:25–10:05 Botanická zahrada Kejbaly, K. Ševčíková
ZS1BP_PES1/06: každé sudé pondělí 8:25–10:05 Botanická zahrada Kejbaly, K. Ševčíková
Předpoklady
Studenti jsou povinni zkontrolovat si platnost očkování proti tetanu, nosit vhodné oblečení a obuv pro výuku v terénu a realizaci praktických činností na zahradě. K procvičování základních pojmů a dovedností doporučujeme volitelné předměty.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:;
Navrhnout osevní plán kombinovaného záhonu realizovatelný se žáky 1. stupně ZŠ
Provádět a organizovat péči o kombinovaný záhon se žáky 1. stupně ZŠ.
Poznat a uživatelky třídit ovoce, zeleninu a polní plodiny.
Poznávat a ošetřovat vybrané pokojové rostliny.
Provádět fenologická pozorování v průběhu jarních a letních měsíců.
Osnova
  • 1. Zelenina - poznávání, třídění, nároky na pěstování (výsev, rychlení, předpěstovávání) 2. Pokojové rostliny - nároky na umístění a péči. 3. Jarní okrasné rostliny, morfologie rostlin. 4. Jarní úprava záhonu, výsev a výsadba do volné půdy. 5. Ovoce a ovocné dřeviny - poznávání, třídění, nároky na péči. 6. Polní plodiny - poznávání, třídění, nároky na péči. - průběžně - fenologické pozorování
Literatura
    doporučená literatura
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 6. rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2003, 574 s. ISBN 8071821594. info
  • DOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000, 184 s. ISBN 808617946X. info
  • VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
    neurčeno
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : pracovní verze pro potřeby pilotních škol. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2002, 142 s. info
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století (Moderní přístup k člověku v procesu výchovy). Duha. Brno: Moravská zemská knihovna, 2000, roč. 14, č. 1, s. 2-10. ISSN 0862-1985. info
  • OPLETAL, Lubomír a Jan VOLÁK. Rostliny pro zdraví. Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 1. Praha: Aventinum, 1999, 176 s. ISBN 8071510742. info
  • NOORDHUIS, Klaas T. Zahrada po celý rok. Translated by Miroslav Volf. 1. vyd. Praha: Rebo Productions, 1994, 479 s. : i. ISBN 80-85815-10-9. info
Výukové metody
terénní cvičení na fakultní zahradě, diskuse, skupinový projekt
Metody hodnocení
aktivní účast na cvičení
skupinová seminární práce - kombinovaný záhon
vědomostní a poznávací test - úspěšnost 70%
Navazující předměty
Informace učitele
Z časových důvodů přesunů studentů byla kontaktní výuka v kampusu MU v Bohunicích na pracovišti "Kejbaly" snížena na minimum a doplněna o skupinovou samostatnou práci, která má dvě části:pěstitelskou a biologickou. Výuka je realizována v blocích 2 hod. za 14 dnů, aby nebyla porušena kontinuita pozorování přírody ve fenologických fázích. K procvičování pojmů, poznávání přírodnin a přípravě skupinové práce doporučujeme volitelné předměty   From time to transfer students were taught in contact     MU Campus Bohunice in the workplace "Kejbaly" reduced to a minimum and supplemented by individual work group, which has two parts: the production and biodiversity. The education is divided into blocks of   2 hours for 14 days, not to interfere with the continuity of observation of nature in the phenological stages.   The practice of concepts, knowledge of nature and preparation for group work, we recommend elective course
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020.