PdF:MSBP_POPS Poradenská psychologie - Informace o předmětu
MSBP_POPS Poradenská psychologie
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 14:00–14:50 učebna 1
- Předpoklady
- MSBP_UVOS Úvod do psychologie a psy osob || MSBP_UPs Úvod do psychologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem programu je poskytnout utříděný přehled o jednotlivých diagnostických kategoriích psychologického poradenství a tématech poradenské psychologie, která jsou adekvátní pro psychologickou pomoc člověku v kontextu školy a pro komunikaci pedagog-psycholog (mateřská škola a 1. stupeň základní školy).
Vychází se z "klasického paradigmatu", kdy diagnostika, náprava a psychologická péče je zaměřena na jednotlivce a psychologické intervence vycházejí z eklektického konceptu. Pozornost bude věnována také inkluzi ve vzdělávání. - Výstupy z učení
- Na konci kurzu studenti budou schopni: disponovat základním přehledem o poradenských službách ve školství, charakterizovat práci poradenských psychologů a možnosti spolupráce s pedagogy, se orientovat v základních tématech poradenské psychologie v oblasti školství. definovat a identifikovat výchovné, výukové problémy, problémy vyžadující krizovou intervenci. navrhnout základní opatření u dítěte s výukovými problémy navrhnout základní opatření u dítěte s výchovnými problémy
- Osnova
- Předmět a význam psychologického poradenství.
- Vybrané kategorie z psychopatologie dětského věku.
- Mentální retardace. Vývoj řeči v normě a patologii.
- Emoční poruchy v dětství.
- ADHD/ADD syndrom
- Psychická deprivace a subdeprivace.
- Osobnost dítěte v normě a mimo ni.
- Poruchy aktivity a pozornosti.
- Problémy spojené s nevhodným působením rodiny. Problémy vyvolané negativním působením společnosti.
- Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky.
- Faktory ovlivňující způsobilost k zahájení školní docházky. Děti nezpůsobilé zahájit školní docházku v běžném termínu.
- Laterální preference jako problém poradenský.
- Psychologická péče o děti školního věku.
- Příčiny a formy abnormního chování. Možnosti péče. Delinkvence dětí (dospívajících).
- Zásady přiměřeného výchovného působení na dítě v rodině (obecné i specifické) - teoretická východiska, praktické implikace.
- Fáze prožívání rodičů dítěte, které nesplňuje jejich očekávání podle Elisabeth Kübler-Ross. Zásady práce s rodiči, jejichž dítě nesplňuje původní očekávání.
- Obecná i specifikovaná doporučení k individuálnímu přístupu učitele k dítěti v rámci vyučování.
- Literatura
- povinná literatura
- PEŠOVÁ, ilona a miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada Publishing, 2006. info
- doporučená literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
- VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
- Výukové metody
- přednášky, samostudium
- Metody hodnocení
- zápočtový test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/MSBP_POPS