PdF:SP_LGPR Logopedická prevence - Informace o předmětu
SP_LGPR Logopedická prevence
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Barbora Ilgnerová (přednášející)
Mgr. Veronika Uhrová (přednášející)
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP_LGPR/01: St 18:00–19:50 učebna 19a, B. Ilgnerová, P. Kopečný, V. Uhrová
- Předpoklady
- Absolvování základů logopedie, určeno pro studenty, kteří nemají zvolenou specializaci logopedie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (angl.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (něm.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Speciální andragogika (angl.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální andragogika (ger.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, N-SS) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD) (3)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-MA)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD) (3)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-TV)
- Speciální pedagogika pro učitele (angl.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika pro učitele (něm.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-ZS)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (angl.) (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Na konci předmětu bude student znát podmínky správného vývoje řeči. Bude se také orientovat v problematice výběru a zařazení přípravných a průpravných cvičení nezbytných pro správnou výslovnost. Bude znát techniky dechových a fonačních cvičení, cvičení na rozvoj motoriky, fonematického sluchu, zrakového vnímání. Bude mít přehled o prevenci hlasových poruch.
- Výstupy z učení
- - orientace v oblastech, které jsou v rámci předškolního věku vhodné rozvíjet; - schopnost navrhnout a vytvořit pomůcku k rozvoji dítěte předškolního věku.
- Osnova
- Podmínek pro správný vývoj řeči, předcházení narušené komunikační schopnosti. Orientační vyšetření. Přípravná cvičení předcházející výuce ke správné výslovnosti. Dechová a fonační cvičení, cvičení na rozvoj motoriky. Rozvíjení fonematického sluchu, zrakového vnímání. Výchova ke správné výslovnosti, průpravná artikulační cvičení vyvození a procvičení jednotlivých hlásek. Prevence hlasových poruch.
- Literatura
- KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Illustrated by Eva Kolbábková. Brno: MC nakladatelství, 2003, 125 s. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. druhé. Brno: Paido, 2000, 94 s. ISBN 80-85931-88-5. info
- DVOŘÁK, Josef. Slovní patlavost :verbální dyspraxie. Illustrated by Jarmila Nedbalová. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 1999, 123 s. ISBN 80-902536-0-1. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-62-1. info
- FIALOVÁ, Ivana. Rozumíš mi? : logopedická cvičení a hry k odstraňování špatné výslovnosti. Illustrated by Edita Plicková. Praha: Blug, 1998, 119 s. ISBN 808563581X. info
- Výukové metody
- seminář, diskuse, prezentace studentů
- Metody hodnocení
- zpracování seminární práce, vytvoření a prezentace logopedické pomůcky
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SP_LGPR