BIp018 Praktikum k didaktice přírodopisu

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
1/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 16:00–16:50 učebna 2
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BIp018/01: Út 15:00–16:50 učebna 2, L. Vodová
BIp018/02: Čt 16:00–17:50 učebna 2, L. Vodová
Předpoklady
BIp017 Úvod do didaktiky přírodopisu
BIp017 Úvod do didaktiky přírodopisu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- student navrhne roční časově tematický plán učiva přírodopisu; - student svými slovy vysvětlí rozdíl mezi znalostí, vědomostí, dovedností a schopností; - student vytvoří pojmovou mapu na vybrané přírodopisné téma; - student vhodně formuluje cíle pro různé hladiny Bloomovy taxonomie; - student svými slovy vysvětlí rozdíl mezi organizační a kooperační formou výuky; - student charakterizuje vybrané organizační a kooperační formy výuky; - student rozpracuje scénář pro hodinu základního typu, hodinu laboratorního cvičení a hodinu terénní výuky.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen: - naplánovat a připravit si výuku přírodopisu; - rozlišit jednotlivé organizační a kooperační formy výuky; - analyzovat učivo z hlediska pojmů a mezipředmětových vztahů; - na příkladech vysvětlit princip Bloomovy taxonomie výukových cílů; - správně formulovat výukové cíle.
Osnova
  • Osnova přednášek:
  • 1) Plánování a příprava výuky: obsah a rozsah učiva, kritéria výběru učiva
  • 2) Učivo a jeho analýza: vědomosti
  • 3) Učivo a jeho analýza: dovednosti, hodnotová orientace žáka, přesvědčení a postoje
  • 4) Výukové cíle: typy výukových cílů a taxonomie
  • 5) Zásady formulace výukových cílů
  • 6) Organizační formy výuky: hodina základního typu
  • 7) Organizační formy výuky: hodina laboratorních cvičení
  • 8) Organizační formy výuky: exkurze a terénní cvičení
  • 9) Kooperační formy výuky: individuální a hromadná forma výuky
  • 10) Kooperační formy výuky: skupinová a individualizovaná forma výuky
  • 11) Kooperační formy výuky: projektová výuka
  • 12) Kooperační formy výuky: integrovaná tematická výuka Osnova cvičení:
  • 1) Plánování a příprava výuky: tvorba ročního časově tematického plánu
  • 2) Učivo a jeho analýza: pojmová analýza
  • 3) Učivo a jeho analýza: konstrukce pojmové mapy
  • 4) Učivo a jeho analýza: intelektuální dovednosti v hodinách přírodopisu 5) Učivo a jeho analýza: senzomotorické dovednosti v hodinách přírodopisu
  • 6) Učivo a jeho analýza: analýza mezipředmětových vztahů
  • 7) Výukové cíle: Bloomova taxonomie výukových cílů
  • 8) Zásady formulace výukových cílů: formulace výukových cílů pro konkrétní hodinu přírodopisu
  • 9) Příprava na hodinu základního typu
  • 10) Příprava na hodinu laboratorních cvičení
  • 11) Příprava na hodinu exkurze a terénní cvičení
  • 12) Příprava integrované tematické výuky
Literatura
    povinná literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: verze platná od 1. 9. 2016 [online]. (2016). Praha: MŠMT [cit. 2017-04-30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
  • ŠVECOVÁ, Milada. Cvičení z didaktiky biologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 88 s. ISBN 8024600005. info
    doporučená literatura
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. dotisk 1. vydání. Brno: MU Brno, 2009, 160 s. svazek č. 100. ISBN 978-80-210-4142-4. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • MASLOWSKI, Oton. Didaktika biologie : určeno pro posluchače přírodovědecké fakulty a pedagogické fakulty Univerzity Palackého. 1. vyd. 1990, 145 s. info
    neurčeno
  • HERR, Norman. The sourcebook for teachnig science. San Francisco: John Wiley / Jossey-Bass Publishers, 2007, 584 s. ISBN 978-0-7879-7298-1. info
Výukové metody
Forma výuky:hromadná-frontální, hromadná-samostatná práce, skupinová-homogenní, skupinová-heterogenní, skupinová-diferencovaná. Metody výuky: přednáška, vysvětlování, diskuze, projekce statická.
Metody hodnocení
- student se zúčastní aspoň 5 z 6 cvičení - (80% účast) - během cvičení studenti vypracovávají materiály, které si založí do „Portfolia začínajícího učitele přírodopisu“ - kolokvium budu uděleno na základě splnění písemného testu na 70 % - písemného testu se studenti účastní pouze pokud mají splněnu docházku na cvičeních a uznané všechny materiály v „Portfoliu začínajícího učitele přírodopisu“
Informace učitele
Anotace: Předmět navazuje na Úvod do studia didaktiky přírodopisu. Na přednášce studenti získají odborná východiska potřebná pro použití a vytváření různých prostředků výuky. Cvičení jsou zaměřena na procvičení přednášené problematiky – studenti si během nich vyzkouší například tvorbu různých sbírek přírodnin nebo lapbooku. Materiály do " Portfólia začínajícího učitele přírodopisu" 1) Sbírka listů 2) Sbírka šišek 3) Sbírka plodů 4) Lapbook na vybrané přírodopisné téma Písemného testu je možno se zúčastnit pouze při splnění 80% účasti na cvičeních a správném vyhotovení (uznání) materiálů v „Portfoliu začínajícího učitele přírodopisu“
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.