PdF:SZ6009 Sociální psychologie - Informace o předmětu
SZ6009 Sociální psychologie
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Jan Krása, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Kateřina Bartošová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Daniela Brňáková (cvičící)
Mgr. Miloslava Dočkalová (cvičící)
Mgr. Daniela Halámková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Zuzana Kročáková (cvičící)
doc. PhDr. Petr Květon, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Ondráčková Dacerová (cvičící)
Mgr. et Mgr. Iva Raclavská, DiS. (pomocník)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. et Mgr. Bc. Pavla Wernerová (pomocník) - Garance
- Mgr. Jan Krása, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- každé liché úterý 14:00–15:50 učebna 50 a každé sudé úterý 14:00–15:50 učebna 50
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SZ6009/01: každou lichou středu 9:00–10:50 respirium (5. nadzemní podlaží), P. Květon
SZ6009/02: každou lichou středu 12:00–13:50 učebna 41, P. Květon
SZ6009/03: každé liché pondělí 17:00–18:50 učebna 38, D. Brňáková
SZ6009/04: každé liché pondělí 8:00–9:50 učebna 53, M. Dočkalová
SZ6009/05: každé liché pondělí 16:00–17:50 učebna 53, M. Dočkalová
SZ6009/06: každé liché pondělí 10:00–11:50 učebna 53, M. Dočkalová
SZ6009/07: každé liché úterý 9:00–10:50 učebna 22, Z. Kročáková
SZ6009/08: každé liché úterý 11:00–12:50 učebna 22, Z. Kročáková
SZ6009/09: každou lichou středu 8:00–9:50 učebna 53, V. Ondráčková Dacerová
SZ6009/10: každou lichou středu 10:00–11:50 učebna 53, V. Ondráčková Dacerová
SZ6009/11: každé liché pondělí 13:00–14:50 respirium (5. nadzemní podlaží), J. Krása
SZ6009/12: každou sudou středu 9:00–10:50 respirium (5. nadzemní podlaží), P. Květon
SZ6009/13: každou sudou středu 12:00–13:50 učebna 41, P. Květon
SZ6009/14: každé sudé pondělí 17:00–18:50 učebna 38, D. Brňáková
SZ6009/15: každé sudé pondělí 8:00–9:50 učebna 53, M. Dočkalová
SZ6009/16: každé sudé pondělí 16:00–17:50 učebna 53, M. Dočkalová
SZ6009/17: každé sudé pondělí 10:00–11:50 učebna 53, M. Dočkalová
SZ6009/18: každé sudé úterý 9:00–10:50 učebna 22, Z. Kročáková
SZ6009/19: každé sudé úterý 11:00–12:50 učebna 22, Z. Kročáková
SZ6009/20: každou sudou středu 8:00–9:50 učebna 53, V. Ondráčková Dacerová
SZ6009/21: každou sudou středu 10:00–11:50 učebna 53, V. Ondráčková Dacerová
SZ6009/22: každé sudé pondělí 13:00–14:50 respirium (5. nadzemní podlaží), J. Krása - Předpoklady
- !NOWANY( SZ6609 Social Psychology )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hlasová výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - francouzský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - ruský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty se stěžejními sociálně-psychologickými teoriemi a se základními koncepty a fenomény, které sociální psychologie zkoumá. Jednotlivá témata přednášek jsou vybrána tak, aby je student mohl zužitkovat ve svém povolání. Výklad učiva bude navazovat na znalosti z předmětu Úvod do pedagogiky a psychologie (teorie základních emocí, druhy učení, motivace, osobnost) a předmětu Vývojová psychologie (teorie citové vazby, socializace, vývoj vztahů). Student získá teoretické i praktické znalosti týkající se vlivu různých sociálních skupin na jedince. Student bude mít možnost reflektovat různé sociální vlivy na sebe jako občana, na sebe jako učitele i na své žáky. Semináře jsou zaměřeny na sebezkušenost a na zvýšení senzitivity v sociálních aktivitách a na diskuzi o klíčových tématech sociální psychologie. Na závěrečném hodnocení se podílí jak aktivita během semestru, tak i výsledky písemného testu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu:
rozumět základním termínům sociální psychologie a bude je umět vysvětlit.
schopen popsat a vysvětlit několik klíčových teorií sociální psychologie (citové vazby, sociálního učení, frustrace-agrese, základních emocí, atribuce) a několik sociálních jevů (konformitu, poslušnost k autoritě, vznik sociálních stereotypů a jiných sociálních zkreslení).
porozumí vlivu skupiny na jedince, vzniku stereotypů a předsudků, vztahům mezi skupinami a tlakům uvnitř skupiny.
porozumí užitečnosti empirických zjištění sociální psychologie při plánování a reflexi vlastní pedagogické praxe.
si prohloubí schopnost sebereflexe v oblasti sociálně-psychologických jevů.
schopen reflektovat problematiku inkluze z perspektivy sociální psychologie. - Osnova
- Sylabus přednášek:
- 1. a 2. týden: Role socializace, sociální fenomény z hlediska evoluce; Sociální vztahy v raném dětství: teorie citové vazby (J. Bowlby a M. Ainsworthová), vliv raných sociálních zkušeností na pozdější život
- 3. a 4. týden: Sociální vlivy při utváření osobnosti v různých věkových obdobích; Vliv rodiny, sourozenecké konstelace a okolí, vliv výchovy na utváření osobnosti; Sociální percepce
- 5. a 6. týden: Meziskupinové vztahy: teorie a faktory působící v meziskupinovém chování, role sociálních skupin ve školním věku a v dospívání
- 7. a 8. týden: Dynamika sociální skupiny: sociální facilitace, sociální lenost, konformita, poslušnost vůči autoritě, vliv sociální role na chování jedince
- 9. a 10. týden: Emoce: komunikační funkce emocí, role neverbálního chování; Agrese: teorie vzniku a průběh agrese, teorie sociálního učení (A. Bandura)
- 11. a 12. týden: Konflikt: typy a průběh konfliktů, konflikt na půdě školy a jeho řešení; Sociální identita a sebepojetí: jak jedince ovlivňuje členství v sociálních skupinách, vývoj sebepojetí v předškolním věku
- Sylabus cvičení:
- 1. a 2. týden: sebeprezentace a sociální zakotvenost sebepojetí 3. a 4. týden: emoce a jejich role v komunikaci, management emocí
- 5. a 6. týden: agrese: její průběh a podoby v lidské komunikaci (ve školním prostředí)
- 7. a 8. týden: sociální stereotypy: jejich reflexe a práce s nimi
- 9. a 10. týden: vliv skupiny na jedince: jedinec jako člen sociální skupiny
- 11. a 12. týden: prezentace vybraných prací studentů
- Literatura
- povinná literatura
- HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Translated by Irena Štěpaníková. Vydání sedmé. Praha: Portál, 2013, 166 stran. ISBN 9788026205340. info
- Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe, Translated by Dagmar Brejlová - Pa. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 769 s. ISBN 8073670925. info
- ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
- doporučená literatura
- DENZIN, Norman K. Childhood socialization. Rev. 2nd ed. New Brunswick, N.J.: Transaction Publishers, 2010, xv, 235. ISBN 9781412810593. info
- Sociální psychologie. Edited by Jozef Výrost - Ivan Slaměník. 2., přepracované a rozší. Praha: Grada, 2008, 404 stran. ISBN 9788024714288. info
- VÝROST, Josef a Ivan SLAMĚNÍK. Aplikovaná sociální psychologie II. první. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0042-5. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 304 s. ISBN 8024601818. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- Výukové metody
- Přednáška, skupinové diskuse, samostatná četba vybraných textů, zážitkové aktivity
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem. Pro udělení zápočtu student: • průběžně, dle zadání vyučujícího, studuje povinnou literaturu (odevzdává výtah z povinné literatury, popř. odpovídá na otázky vztahující se k povinné literatuře) • aktivně se zapojuje do výuky • napíše závěrečný test, který prověřuje znalost základních termínů, fenoménů a teorií. V testu musí správně odpovědět na 60% otázek.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SZ6609 Social Psychology
!NOWANY(SZ6009)
- SZ6609 Social Psychology
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/SZ6009