PdF:VVm008 Didaktika 2 - Intermediální vý - Informace o předmětu
VVm008 Didaktika 2 - Intermediální výukové modely
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VVm008/01: Út 9:00–10:50 ateliér 18A, H. Stehlíková Babyrádová
- Předpoklady
- Student absolvoval bakalářské studium a první seminář povinné didaktiky výtvarné výchovy. Má základní VŠ vědomosti v oblasti výtvarného umění, zejména umění 20. století a je připraven rozvíjet tvůrčí práci na výtvarně-pedagogickém projektu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, N-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy (program PdF, N-VV2S) (3)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Výtvarná výchova (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Anotace: Obsahem semináře je zkoumání intermediality v umění a ve výtvarné pedagogice s cílem zkoncipovat originální intermediální projekt pro určitou skupinu (cílová skupina je vymezena věkem a institucí, ve které se projekt bude realizovat). Není podmínkou projekt realizovat, pouze se doporučuje určitou část projektu provést s kolegy přímo v semináři. Při koncepci projektu student čerpá ze současného výtvarného umění, zejména z akčního umění a participativního umění a zohledňuje genderové aspekty výtvarného umění.
Základním cílem semináře je:Předmět je zaměřen na modelování pedagogického projektu, který by měl směřovat do oblasti volného umění (užité umění se nabízí pouze jako alternativní oblast). - Výstupy z učení
- Student se seznamuje a profilem současného výtvarného umění a s možnostmi transformace podnětů z oblasti umění do výtvarné pedagogiky. V autorském intermediálním projektu dokládá svou schopnost modelovat pedagogickou činnost ve vztahu k vybrané cílové skupině (žáci ZŠ, studenti SŠ, ZUŠ).
- Osnova
- Intermediálním projevem se rozumí vyjádření na pomezí různých výtvarných médií – jak klasických (kresba, malba, modelování, prostorové vytváření, fotografie, film) tak i nových médií (počítač, digitální fotografie, video, internet), ale také mohou být zapojeny mimovýtvarné projevy – hudba, drama, literatura, výrazový tanec. Inspirací pro koncepci projektu může být rozsáhlá kapitola akčního umění vznikajícího ve světě již od padesátých let, ale i starší projevy intermediality v umění vznikající už od jeho samých počátků (rituály, Gesamtkunstwerk, modernistická avantgardní hnutí). V případě užití nových médií v projektu se předpokládá orientace v současném umění, které často využívá digitální technologie.
- Literatura
- Triumph of anti-art. 1st ed. Kingston, N.Y. : McPherson & Co., c2005 (OCoLC)607861110
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Petra ŠOBÁŇOVÁ, Timotej BLAŽEK, Jana MUSILOVÁ, Jiří SOSNA a Lucie TIKALOVÁ. Téma - akce - výpověď : projektová metoda ve výtvarné výchově. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 183 stran. ISBN 9788024445069. info
- Někdy v sukni : umění 90. let. Edited by Pavlína Morganová. Vyd. 1. Praha: Galerie hlavního města Prahy, 2014, 302 s. ISBN 9788070109953. info
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Trasy : výzkum historických a inovativních aspektů umění a edukace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 256 s. ISBN 978-80-210-7544-3. info
- Vnímání, tvorba, komunikace. Edited by Hana Myslivečková - Petra Šobáňová. 1. vydání. Olomouc: Katedra výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, 2014, 127 stran. ISBN 9788024441962. info
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Meziprostory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2013, 302 s. ISBN 978-80-210-6654-0. info
- ZÁLEŠÁK, Jan. Umění spolupráce. Praha - Brno: Akademie výtvarných umění - Masarykova univerzita, 2011, 292 s. Edice VVP AVU sv. 4. ISBN 978-80-210-5707-4. URL info
- ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Projektové řízení. Vyd. 2., reedice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2010, 81 s. ISBN 9788073687496. info
- MACH, Michaela. Spiritualita ve výchově. In BABYRÁDOVÁ, Hana a Jiří HAVLÍČEK. Spiritualita. Fenomén spirituality z pohledu filozofie, religionistiky, teologie, literatury, teorie a dějin umění, pedagogiky, sociologie, antropologie, psychologie a výtvarných umělců. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 507-510. ISBN 80-210-4206-0. info
- BABYRÁDOVÁ, Hana. Digitální věk a smysl výchovy. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masyrykovy univerzity, 2004, 150 s. ISBN 80-210-3311-0. info
- SLAVÍK, Jan a Petr WAWROSZ. Umění zážitku, zážitek umění : teorie a praxe artefiletiky. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004, 303 s. ISBN 8072901303. info
- Neviditelná žena : antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. Edited by Martina Pachmanová, Translated by Lucie Vidmar. 1. vyd. Praha: One Woman Press, nakladatelství Marie Chřibkové, 2002, 413 s. ISBN 8086356167. info
- BABYRÁDOVÁ, Hana. Rituál, umění a výchova. první. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2002, 350 s. 2002 svazek 83. ISBN 80-210-3029-1. info
- SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1997, 199 s. ISBN 8071844373. info
- ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Photo by Robert Ježdík. Praha: Sarah, 1997, 219 s. ISBN 80-902267-2-8. info
- ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. Illustrated by Robert Ježdík. 1. vyd. Praha: Sarah, 1995, 195 s. ISBN 8090226744. info
- Výukové metody
- Seminář.
- Metody hodnocení
- Participace na provedení intermediální etudy, odevzdání návrhu intermediálního projektu v elektronické formě. Návrh bude obsahovat nejméně čtyři normostrany textové části a 30 ilustrativních fotografií. Hodnotí se originalita námětu, přiměřenost navrhovaných úkolů cílové skupině, propojení jednotlivých médií při koncepci úkolů, návaznost na současné umění. Vypracovaný projekt student osobně předloží vyučujícímu.
- Informace učitele
- www.babyradovahana.cz - viz knihy pdf
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/VVm008