CJp410 Methodology of Czech language for pupils with a different mother tongue 2

Faculty of Education
Spring 2021
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. (lecturer)
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Petra Rozbořilová
Supplier department: Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
CJp410/01: Wed 8:00–9:50 učebna 22, H. Svobodová
Prerequisites
CJp404 Didactics of Czech language for students with a different mother tongue 1
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of this course, the students will be able to orientate in basic academic literature, textbook series, the Common European Framework of Reference for Languages, and descriptions of individual levels of language skills; analyze linguistic phenomena with regard mainly to Indo-European language family and comparison with other language families. Attention will be given to teaching Czech language to students with a non-Slavic mother tongue. Students will test their knowledge of topics and terminology not only while reading academic articles and discussing current issues in didactics, but also by doing a demo lesson. Attention will be focused on the teaching of Czech language among pupils with non-Slavic mother tongue.
Learning outcomes
At the end of the course students will be able to: 1. to define the basic concepts necessary for the specialized study of the Czech language with a focus on the teaching of the Czech language to non-Slavic mother tongue. 2. to characterize those phenomena that are difficult for pupils with a different mother tongue to learn Czech language with a focus on non-Slavic languages and to understand them. 3. orientate in basic professional literature, textbook series and other aids. 4. control the latest methods and use them in lessons.
Syllabus
  • 1. Introduction to the field, teaching Czech as a foreign/second language to students with a non-Slavic mother tongue; 2.–3. Language and sociocultural similarities and differences (with regard to Indo-European language family); 4. Teaching Czech language to students with a non-Slavic mother tongue; 5. Integration of students with a different mother tongue into the lesson; cultural framework, taboo, traditions; 6. Principles of didactics, textbook sets; didactic tools; 9. Language analyses; 10. Teaching methods – speaking drills, development of flexibility, controlled conversation, interaction, problem-solving; 11.–12. Practical lesson and its principles, demo lessons.
Literature
    required literature
  • DOLEŽÍ, Linda, Zuzana JANOUŠKOVÁ, Barbora NOSÁLOVÁ and Markéta SLEZÁKOVÁ. Vzdělávací obsah čeština jako druhý jazyk (Czech as L2 curriculum). Meta - společnost pro příležitosti mladých migrantů, o. p. s., 2015. URL info
  • HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. 1. vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010, 245 stran. ISBN 9788070438671. info
  • Čeština jako cizí jazyk. Edited by Jaroslav Tax. Praha: Karolinum, 1990. ISBN 8070662131. info
    recommended literature
  • English effectively : Jak se efektivně učit cizí jazyk, aneb, Terapie pro chronické začátečníky : Jak se efektivně učit cizí jazyk, aneb, Terapie pro chronické začátečníky [Gruber, 2000]. info
  • Studium als Fremdsprache - Sprachdidaktik. München: Iudicium Verlag. info
  • DOLEŽÍ, Linda. Inkluze 3. Čeština jako cizí jazyk - integrace a inkluze. 2015. info
  • DOLEŽÍ, Linda. Interdisciplinarita jako nutnost: Psycholingvistika a výuka češtiny jako druhého jazyka pro děti (Interdisciplinarity as a Necessity: Psycholinguistics and teaching L2 Czech to children). In Klíč k češtině jako cizímu jazyku. 2015. info
  • GJUROVÁ, Naděžda. Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky : metodika pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 127 s. ISBN 9788073678371. info
  • HRONOVÁ, Karla. Čeština jako cizí jazyk : vstupní kurs a základní gramatika. 2. vydání. Praha: Didakta, 2009, 115 stran. ISBN 9788025451946. info
  • MARTINEC, Ivo. Čeština jako cizí jazyk pro slovanské mluvčí. In Vyžádaná přednáška, Daruvar, Chorvatsko. 2009. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Interkulturelle Kommunikation,interkulturelle Sprachdidaktik und Fremdsprachenlehrerausbildung. In Könniggrätzer Linguistik - und Literaturtage. 1st ed. Hradec Králové: Gaudeamus při Univerzitě Hradec Králové, 2003, p. 422-430. ISBN 80-7041-162-7. info
  • HRDLIČKA, Milan. Cizí jazyk čeština. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2002, 150 s. ISBN 8085866986. info
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Edited by Jaroslava Ivanová. 1. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 267 s. ISBN 8024404044. info
  • Interkulturelle Sprachdidaktik : eine Einführung. Edited by Jörg Roche. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2001, 248 s. ISBN 3823349848. info
  • ČADSKÁ, Milada. Čeština pro cizince : nástavbový kurz : cvičebnice. Praha: Karolinum, 1999, 52 s. ISBN 807184523X. info
  • ČADSKÁ, Milada. Čeština pro cizince : nástavbový kurz : cvičebnice. Část II., Pro pokročilé. Praha: Karolinum, 1999, 52 s. ISBN 80-7184-523-X. info
  • ČECHOVÁ, Marie and Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN - pedag. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 8085937476. info
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
  • STOCKER, Karl. Taschenlexikon der Literatur- und Sprachdidaktik. 2. Aufl. Frankfurt am Main: Scriptor, 1987, 538 s. ISBN 3-589-20384-6. info
  • NOVÁKOVÁ, Ludmila. Čeština jako cizí jazyk. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 113 s. info
Teaching methods
Seminar, students' active analytical work, discussion about current issues in the field.
Assessment methods
To successfully complete the course the students need to: 1. read the recommended literature; 2. do a demo lesson showing teaching of given grammar issue to students with a non-Slavic mother tongue. Detailed requirements are available in each term in Study Materials of the course in the Information System MU, the folder Learning Materials.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2021, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2021/CJp410