IGEk03 Didaktika společenskovědních témat Člověk a jeho svět

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (50,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (50,00 %)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IGEk03/01: Pá 5. 3. 15:00–16:50 učebna 4, Pá 16. 4. 15:00–16:50 učebna 4, Pá 23. 4. 10:00–11:50 učebna 4, Pá 21. 5. 15:00–16:50 učebna 4, T. Češková, M. Jireček
Předpoklady
IHIk01 Integrovaný společenskovědní základ 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět využívá znalostí studentů získaných v předmětu Úvod do didaktiky předmětů o člověku, přírodě a společnosti. V rámci jednotlivých seminářů se studenti seznamují s klíčovými tématy učiva o společnosti, především pak s nejčastějšími chybami a obecně neplatnými generalizacemi, vhodnými a naopak problematickými příklady vybraných pojmů, jevů a událostí. Součástí seminářů jsou ukázky ověřených vhodných postupů a příkladů a diskuse nad jejich účinností a možnostmi realizace ve školním prostředí.

Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:

  • identifikovat problémové oblasti učiva o společnosti, je si vědom návaznosti v rámci předmětu napříč ročníky, ale také mezipředmětových vztahů;
  • vhodnými diagnostickými nástroji ověřit znalosti a dovednosti žáků, výsledky těchto zjištění zohlednit ve své výuce;
  • kriticky posoudit dostupné didaktické prostředky (učebnice, pracovní listy, texty, obrazy, …) pro výuku témat o společnosti a do výuky vybírat nebo připravovat takové didaktické prostředky a příklady, které jsou oborově i didaktické správné;
  • pro vysvětlení problémových pojmů, jevů a událostí volit vhodné příklady a postupy;
  • ve své výuce dodržovat didaktické principy, především pak princip regionální.
  • Osnova
    • 1.Pojetí vlastivědné části vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v kurikulu, návaznosti 2. Učební úlohy ve vlastivědné části vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět 3. Učebnice, didaktické pomůcky a materiály, miskoncepty, 4. Výuka práce s mapou 5. Výuka regionů ČR a Evropy 6.Chronologie, dějiny okolo nás 7.Dějiny 20. století ve výuce 8. Místně zakotvené učení: možnosti terénní výuky ve vlastivědném učivu 9. Terénní výuka – zákony, učebnice, materiály
    Literatura
    • Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. (2017). Transdidaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: MU.
    Výukové metody
    diskuse, výklad, výstupy studentů, terénní výuka, vzájemné hodnocení
    Metody hodnocení
    - Student navrhne, realizuje a reflektuje odborně správnou a úrovni žáků přiměřenou výuku témat o společnosti s využitím rozmanitých organizačních forem, výukových metod a didaktických prostředků.
    - Student si kriticky posoudí dostupné materiály pro výuku a měnícího se poznání v oblasti společenských věd. Aktivně se zajímá o dění ve svém oboru a zapojuje se do celoživotního vzdělávání zaměřeného na oborovou didaktiku předmětů o společnosti.
    Informace učitele
    Požadavky k zakončení: aktivní účast; 2 přípravy + vzájemné hodnocení; úloha s využitím portfolia; 1 skupinová příprava dle individuálních potřeb (bude upřesněno na semináři)
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.