SPROC_SP2c Specializace 2c Surdopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/2.7. 32 hodin. 24 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 12. 3. 8:00–13:50 učebna 53, Pá 19. 3. 8:00–13:50 učebna 60, Pá 26. 3. 8:00–13:50 učebna 53, Pá 30. 4. 8:00–13:50 učebna 53, Pá 7. 5. 8:00–13:50 učebna 52
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen definovat specifika péče o jedince se sluchovým postižením od narození do konce života. Student se bude umět orientovat v možnostech diagnostiky sluchových vad; bude umět vyjmenovat typické odchylky ve vývoji řeči u jedinců se sluchovým postižením; bude umět odůvodnit potíže při čtení s porozuměním u jedinců se sluchovým postižením a znát zvláštnosti jejich písemného projevu; bude se orientovat v možnostech kompenzace sluchových vad a vyjmenovat kompenzační pomůcky využívané osobami se sluchovým postižením. Student bude schopen charakterizovat možnosti a průběh včasné intervence u jedinců se sluchovým postižením; bude umět popsat strukturu komplexní péče o jedince se sluchovým postižením; systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením; možnosti profesního uplatnění; dále bude seznámen s jednotlivými vizuálněmotorickými komunikačními systémy; bude znát možnosti tlumočení osobám se sluchovým postižením a bude umět popsat způsob péče možnosti komunikace u osob s duálním smyslovým postižením
Výstupy z učení
• orientace v klasifikaci a etiologii sluchového postižení; • orientace v možnostech komplexní péče o jedince se sluchovým postižením a systému vzdělávání; • schopnost popsat komunikační systémy užívané osobami se sluchovým postižením; • orientace v možnostech sluchové protetiky a v postupech při rehabilitaci u jedinců se sluchovým postižením.
Osnova
  • Vymezení základních pojmů oboru surdopedie, poruchy sluchu, klasifikace sluchových vad, prevence, historický vývoj péče o jedince se sluchovým postižením, anatomie a fyziologie sluchového ústrojí, etiologie sluchových vad, důsledky sluchové vady a psychologické zvláštnosti osob se sluchovým postižením, jazykové kompetence jedinců se sluchovým postižením, komunikační formy, logopedická péče u jedinců se sluchovým postižením, sluchová protetika a kompenzační pomůcky, reedukace sluchu a řeči u dětí a dospělých s vadami sluchu, včasná intervence u jedinců se sluchovým postižením, komplexní péče o jedince se sluchovým postižením, systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením, profesní uplatnění, vizuálněmotorické komunikační systémy, tlumočení osobám se sluchovým postižením, sluchová vada a přidružené postižení, hluchoslepota.
Literatura
    povinná literatura
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 9788026200840. info
    doporučená literatura
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál, 2012, 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. info
  • HORÁKOVÁ, Radka a Eva SOURALOVÁ. Problematika osob s hluchoslepotou a kontaktní tlumočení u hluchoslepých preferujících český znakový jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008, 69 s. 1. vydání. ISBN 978-80-87153-34-5. info
  • HORÁKOVÁ, Radka, Naďa DINGOVÁ a Jitka ZAHUMENSKÁ. Specifika tlumočení ve vzdělávání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008, 157 s. 1. vydání. ISBN 978-80-87153-56-7. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 243-281. ISBN 80-210-3977-9. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Nedoslýchavost v období senia. In MÜHLPACHR, Pavel. Schola Gerontologica. Brno: Masarykova univerzita, 2005, s. 112-117. ISBN 80-210-3838-1. info
  • SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 74 s. ISBN 8024404338. info
  • SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 78 s. ISBN 807183226X. info
  • SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. II. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 78 s. ISBN 80-7183-226-X. info
    neurčeno
  • DOLEŽALOVÁ, Lenka a Jana LUKÁČOVÁ. Recepce psaného textu u dětí se sluchovým postižením. In Vítková, M., Opatřilová, D. (eds.). Inkluzivní vzdělávání žáků se zdravotním postižením v základní škole. Inclusive Education of Students with Health Disabilities in Primary School. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Education of Stude. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, s. 45-57. ISBN 978-80-7315-216-1. info
  • POTMĚŠIL, Miloň. Psychosociální aspekty sluchového postižení. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 197 stran. ISBN 9788021051843. info
  • DOLEŽALOVÁ, Lenka. Postoje vysokoškolských učitelů k terciárnímu vzdělávání studentů se sluchovým postižením. In VÍTKOVÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students. 1. vyd. Brno: Masarykva univerzita, 2009, 16 s. ISBN 978-80-7315-188-1. info
  • POTMĚŠIL, Miloň. Sluchové postižení a sebereflexe. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2007, 197 s. ISBN 9788024613000. info
  • POTMĚŠIL, Miloň a Pavel KUČERA. Všeobecný slovník českého znakového jazyka. První vydání. Praha: Fortuna, 2006, 294 stran. ISBN 8071689467. info
  • POTMĚŠIL, Miloň. Všeobecný slovník českého znakového jazyka. Vydání první. Praha: Fortuna, 2004, 549 stran. ISBN 8071689173. info
  • POTMĚŠIL, Miloň. Čtení k surdopedii. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 217 s. ISBN 8024407663. info
Výukové metody
seminář, praktická výuka, diskuse, domácí příprava
Metody hodnocení
závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 70% správných odpovědí); ústní zkouška. 80 % docházka.
Informace učitele
• Adresář služeb pro sluchově postižené 2005. Praha: FRPSP, 2005. (www.frpsp.cz) • BULOVÁ, A. Uvedení do surdopedie. In PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky.Brno: Paido, 1998. • BULOVÁ, A. Komunikace sluchově postižených. In VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. • EVANS, L. Totální komunikace. Struktura a strategie. Hradec Králové: Pedagogické centrum, 2001. • FREEMAN,R.D. et al. Tvé dítě neslyší? Praha: FRPSP, 1992. • GÜNTHER, K.B. Bilingvální vyučování neslyšících žáků základní školy. Praha: MŠMT. 2000. • HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. • HORÁKOVÁ, R. Úvod do surdopedie. In Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: MU, 2006, s. 127-143. • HORÁKOVÁ, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatřilová, D.(ed.) Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2006, s. 243-281. • HORÁKOVÁ, R. Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. 1.vyd. Brno: Paido, 2011. • HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení. Úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. • HOUDKOVÁ, Z. Sluchové postižení u dětí – komplexní péče. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-623-6 • HRICOVÁ, L. Analýza komunikačních kompetencí žáků a učitelů na základních školách pro žáky se sluchovým postižením v České republice a v Německu. Brno: MU, 2011, 203 s. ISBN 978-80-210-5564-3. • HRONOVÁ, A., MOTEJZLÍKOVÁ, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP, 2002. • HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. a 2. díl. Praha: Septima, 1997, 1998. • HRUBÝ, J., BAREŠOVÁ. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha: Septima, 1999 • JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: Septima, 1998. • JANOTOVÁ, N., ŘEHÁKOVÁ, K. Surdopedie. Komunikace sluchově postižených. Praha: SPN,1990. • JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha: Septima, 1998. • KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka o.s., 2008. • KOSINOVÁ, B. Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina – kultura neslyšících. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka o.s., 2008. • KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených.Praha: Karolinum, 2002. • LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. • LEONHARDT, A. Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých. Bratislava: Sapientia, 2001. • LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia, 2000. • LUDÍKOVÁ, L. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Olomouc:Univerzita Palackého, 2001. • LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III. Praha: Scientia, 2001. • MACUROVÁ, A. Poznáváme český znakový jazyk. (Úvodní poznámky). Speciální pedagogika, 2001,roč.11,č.2. • MACUROVÁ, A. Proč a jak zapisovat znaky českého znakového jazyka. In Speciální pedagogika. 1996, roč. 6, č. 1. • NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie I. Poruchy komunikačního procesu způsobené sluchovými vadami. Praha: 1994. • NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie II. Základy fyziologie a patofyziologie řeči, diagnostika a léčba poruch řeči. Praha: 1997. • POTMĚŠIL, M. Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Fortuna, 1999. • POTMĚŠIL, M. Všeobecný slovník českého znakového jazyka A-N. Praha: Fortuna, 2002 • POTMĚŠIL, M. Všeobecný slovník českého znakového jazyka O-Ž. Praha: Fortuna, 2004 • POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc: UP, 2003. • POTMĚŠIL, M. Psychosociální aspekty sluchového postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2010. • POUL, J. Jak vést neslyšící dítě k četbě.Praha: Knihovna časopisu GONG, 1991. • POUL, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno: Paido, 1996. • PULDA, M. O výuce odezírání. Praha: Knihovna časopisu Gong, 1990. • PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1992, 1994. • PULDA, M. Včasná sluchově řečová výchova malých sluchově postižených dětí. Brno: MU, 2002 • PULDA, M. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. Brno: Paido, 2000 • RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. et al. Speciální pedagogika. Olomouc: Vydavetelství Univerzity Palackého, 2003. • SOBOTKOVÁ, A. Edukace dětí a žáků se sluchovým postižením,In VÍTKOVÁ, M.: Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno, MSD, 2003. • SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003 • SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002. • SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia, 2000. • STRNADOVÁ, V. Potom ti to povíme. Praha: Česká unie neslyšících, 1994. • STRNADOVÁ, V. Jaké je to neslyšet. Praha: Česká unie neslyšících, 1995. • STRNADOVÁ, V. Hluchota a jazyková komunikace. Praha: FF UK, 1998. • STRNADOVÁ, V. Hádej co říkám aneb Odezírání je nejisté umění. Praha: Helix, 2001. • SVOBODOVÁ, K. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima, 2005 • ŠEDIVÁ, Z. Rozvíjení sociální dovedností sluchově postižených. Praha: Septima, 1997, 1998 • ŠEDIVÁ, Z. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima: 2006 • ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaryngologie a fonoatrie. Brno: Paido, 1999. VANĚČKOVÁ, V. Výchova řeči sluchově postižených dětí. Praha: Septima, 1996
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023.