PdF:SPp400 Inkluzivní vzdělávání - Informace o předmětu
SPp400 Inkluzivní vzdělávání
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPp400/01: Čt 4. 3. 18:00–19:50 učebna 54, Čt 11. 3. 18:00–19:50 učebna 54, Čt 18. 3. 18:00–19:50 učebna 54, Čt 25. 3. 18:00–19:50 učebna 54, Čt 1. 4. 18:00–19:50 učebna 54, Čt 8. 4. 18:00–19:50 učebna 54, I. Fialová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (něm.) (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S) (2)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současném vzdělávacím systému v ČR a jeho komparace s vybranými vzdělávacími systémy v jiných státech.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen zformulovat teoretické znalosti a aplikovat praktické dovednosti, které jsou nezbytné pro úspěšnou organizaci výuky v inkluzivní třídě a spolupráci s ostatními pedagogy a odborníky.
- Osnova
- Osnova 1. Historický vývoj přístupů k osobám s postižením 2. Definice pojmů (inkluze, asistent pedagoga, inkluzivní učitel) 3. Systém vzdělávání s důrazem na inkluzivní vzdělávání 4. Legislativní podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 5. Individuální vzdělávací plán 6. Materiální a organizační podmínky pro realizaci inkluzivního vzdělávání 7. Výukové strategie v inkluzivním vzdělávání 8. Spolupráce s rodiči žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí. 9. Strategie pro samostatné učení. 10. Úloha asistenta pedagoga při společném vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků intaktních.
- Literatura
- doporučená literatura
- Lechta, V. (ed.). Základy inkluzivní pedagogiky. Vydání první. Praha : Portál, s.r.o., 2010. s. 435. ISBN 978-80-7367-679-7.
- Němec, Z., Šimáčková-Laurenčíková, K., Hájková, V. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Vydání první. Praha: PedF Univerzita Karlova, 2014. s. 80. ISBN 978-80-7290-712-0.
- KOPEČNÝ, Petr, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Karel ČERVENKA, Lenka DOLEŽALOVÁ, Ilona FIALOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Barbora CHLEBORADOVÁ, Petr KACHLÍK, Jana MAGEROVÁ, Ivana MÁROVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Evžen ŘEHULKA, Věra VOJTOVÁ a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Reflexe speciálních vzdělávacích potřeb v edukačním procesu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 150 s. ISBN 978-80-210-9206-8. info
- HAVEL, Jiří. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 256 s. ISBN 978-80-210-7150-6. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 207 s. ISBN 978-80-210-6527-7. info
- neurčeno
- Hájková, V., Strnadová, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. 217 s. ISBN 978-80-247-3070-7.
- VIKTORIN, Jan. Inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách : výzkumný projekt. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 171 stran. ISBN 9788021090767. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení (ed). Brno. Brno: MU, 2005, 152 s. Paido. ISBN 80-210-3613-3. info
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, případné skupinové projekty a jejich prezentace nad nimi. Možná diskuse s odborníky.
- Metody hodnocení
- Docházka: 75%. Studenti zpracují úvahu na téma: Inkluzivní vzdělávání (vlastní zkušenosti s inkluzí v praxi, vlastní názory a hodnocení inkluzivních snah v naší společnosti). Rozsah: 3 - 5 stran A4. Práci studenti zavěsí do Odevzdávárny předmětu. Nebo zpracují práci na jedno vybrané téma: 1. Vytvořit modelový individuální vzdělávací plán žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. 2. Připravit vyučovací hodinu v modelové inkluzivní třídě s využitím osvojených výukových strategií. 3. Na modelovém případu promyslet materiálně-technická a organizační opatření nezbytná pro úspěšnou inkluzi modelového žáka se SVP. 4. Připravit podklady pro interview s rodiči žáka se SVP. Náhradní práce (pro studenty, kteří budou v zahraničí): zpracování eseje na téma - Inkluze ve vzdělávání v zahraničí.
- Informace učitele
- Informace upřesní vyučující na začátku semestru. Další literatura: MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Jinočany: HaH, 1995 MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994 MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1994 MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1991 MATĚJČEK, Z. Po dobrém nebo po zlém. Praha: Portál, 1993 MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál,1995 NOVÁK, J. Dyskalkulie. Praha: Augusta, 1997 POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997 POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 1998 POKORNÁ, V. Jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii dyskalkulii. Praha: Fortuna, 1994 POKORNÁ, V. Poruchy chování u dětí a jejich náprava. Praha: UK, 1992 SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 1996 SERFONTEIN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999 SMUTNÝ, R., ŠAFROVÁ, A. Využití výpočetní techniky při reedukaci specifických poruch učení. Brno: Paido, 1998 SOVÁK, M. Metodika psaní leváků. Praha: SPN, 1984 ŠAFROVÁ, A. Žáci se specifickými vývojovými poruchami učení a chování. In: VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 68 - 89 ŠAFROVÁ, A. Specifické poruchy učení a chování. In: PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, s. 98-129 TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997 TŘESOHLAVÁ, Z., ČERNÁ, M., KŇOURKOVÁ, M. Dříve než půjde do školy. Praha: Avicenum, 1990 TYMICHOVÁ, H. Nauč mne číst a psát. Praha: SPN, 1992 VOJTÍK, V., MACHOVÁ, J., BŘICHÁČEK, V. Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha: SPN, 1990 ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994, 2001. www.european-agency.org
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/SPp400