VVb018 Základy teorie výtvarné výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VVb018/01: Po 12:00–13:50 ateliér 18A, H. Stehlíková Babyrádová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je seznámení se základními pojmy z teorie i praxe výtvarné výchovy a prozkoumání podoby současné výtvarné pedagogiky zaměřené nejenom na školy (ZŠ,SŠ,ZUŠ), ale také na alternativní edukativní zařízení (centra pro zájmovou činnost, instituce zabývající se artetererapií, edukativní instituce v oblasti speciální pedagogiky). V průběhu realizace programu semináře je průběžně diskutována otázka vztahu výtvarné pedagogiky k současnému umění a k humanitním disciplínám (psychologie, sociologie, teorie komunikace, antropologie).
Výstupy z učení
Student vypracuje 10 kazuistik dětských výtvarný prací. Reflexi doplní aktuální odbornou literaturou.
Osnova
  • Osnova 1. Dětský a studentský výtvarný projev, spontaneita a motivace ve výuce výtvarné výchovy 2. Metody iniciace výtvarného vyjadřování dětí a studentů, psychologie výtvarného projevu 3. Typy pojetí výuky výtvarné výchovy a jejich realizace v praxi 4. Osobnosti české a světové moderní výtvarné pedagogiky (přehled) 5. Projekty ve výtvarné výchově, mezioborovost a intermedialita 6. Alternativní a terapeutické přístupy k vedení výtvarného projevu různých cílových skupin 7. Současné výtvarné umění a výtvarná pedagogika
Literatura
  • DROBNÁ, Veronika. Napříč prostorem, časem a myšlenkami - výstavní projekt Trasy mapující mezigenerační vztahy na Katedře výtvarné výchovy PdF MU Brno. Výtvarná výchova - časopis pro výtvarnou a obecně estetickou výchovu školní mimoškolní. Praha: Univerzita Karlova v Praze Pedogagická fakulta, 2014, roč. 3/2014, 54/2014, s. 18-19. ISSN 1210-3691. info
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Trasy : výzkum historických a inovativních aspektů umění a edukace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 256 s. ISBN 978-80-210-7544-3. info
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Trasy : výzkum historických a inovativních aspektů umění a edukace. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 255 stran. ISBN 9788021075443. info
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Petr KAMENICKÝ a Petr KUNČÍK. Trasy a schránky. 2014. info
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Trasy a schránky II. 2014. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
obhajoba seminární práce
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022.