PdF:ASPG_ZTMV Basics of theory and methodolo - Course Information
ASPG_ZTMV Basics of theory and methodology of
Faculty of EducationSpring 2022
- Extent and Intensity
- 8/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Lenka Ďulíková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Teaching assistant (programme PdF, C-CV)
- Course objectives
- The courses is considered to be an introduction for the prospective teachers and aims its attention to theoretical and methodological concepts concerning the formation of individuals personality in individual and socializing contexts.
- Syllabus
- 1. Conception of global education. 2. Theory and methodics of education during pedagogical studies. 3. Normative and situation concept of education. 4. Discipline and orderlines as social and educational phenomena. 5. School class climate. 6. Aggressiveness and chicane as educational problems. 7. Influence of family for childs education. 8. Educational activities of form teacher. 9. Conception and means of alternative education. 10. Healthy school. 11. Game as an educational tool. 12. Child at the sphere of social influences.
- Literature
- STŘELEC, Stanislav. ( Et al). Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. 1 (A pieces on theory and philosophy of education.). Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 189 pp. ISBN 80-85931-61-3. info
- HORKÁ, Hana and Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. (Education for 21th century. The conception of global education in the conditions of Czech schools.). Brno: Paido, 1998, 101 pp. ISBN 80-85931-61-3. info
- BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír. Systémová pedagogika :pro studium a tvůrčí praxi. 2. upr. dopl. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1997, 315 s. ISBN 80-85498-23-5. info
- Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
- HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy (Theory and methodology of eccological education). Brno: Paido, 1996, 75 pp. ISBN 80-85931-33-8. info
- ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
- SVOBODOVÁ, Jarmila and Vladimír JŮVA. Alternativní školy (Alternative schools). Brno: Paido, 1995, 76 pp. ISBN 80-85931-00 -1. info
- KARNS, Michelle. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem : zásady a cvičení. Translated by Ivana Hlaváčová. Vydání první. Praha: Portál, 1995, 151 stran. ISBN 8071780324. info
- PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
- STŘELEC, Stanislav, Eva MARÁDOVÁ, J. MARHOUNOVÁ and Evžen ŘEHULKA. Kapitoly z rodinné výchovy (Chapters from family education). In Kapitoly z rodinné výchovy. Praha: Fortuna, 1993, p. 70-140. ISBN 80-85298-84-8. info
- Dětská práva : dokumenty a informační materiály o ochraně dětí. 1. vyd. Praha: Pedagogický ústav J.A. Komenského, 1991, 149 s. info
- Teaching methods
- course of lectures
- Assessment methods
- The output is to be written exam.
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Spring 2022, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2022/ASPG_ZTMV