ITVp061 Didaktika tělesné výchovy a výchovy ke zdraví 1

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/1/1. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marek Trávníček (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ITVp061/001: St 13:00–13:50 tělocvična Poříčí 31, V. Mužík, M. Trávníček
ITVp061/002: St 14:00–14:50 tělocvična Poříčí 31, V. Mužík, M. Trávníček
ITVp061/003: St 15:00–15:50 tělocvična Poříčí 31, V. Mužík, M. Trávníček
ITVp061/01: St 9:00–9:50 učebna 39, V. Mužík, L. Mužíková
ITVp061/02: St 8:00–8:50 učebna 39, V. Mužík, L. Mužíková
ITVp061/03: St 10:00–10:50 učebna 39, V. Mužík, L. Mužíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen porozumět, vysvětlit a v praxi aplikovat základní poznatky z oblasti tělesné výchovy a výchovy ke zdraví. Dokáže využít poznatky a dovednosti získané v předchozích praktických tělovýchovných předmětech k vytvoření přípravy na metodický výstup z tělesné výchovy s prvky výchovy ke zdraví, a to s přihlédnutím k věkovým zvláštnostem dětí a obsahu vzdělávání na 1. stupni základní školy. Předmět je teoretickým základem pro navazující studijní předměty Didaktika tělesné výchovy a výchovy ke zdraví 1 a 2.
Výstupy z učení
Student rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z oblasti tělesné výchovy a výchovy ke zdraví. Dokáže využít získané poznatky a dovednosti k reflektovanému metodickému výstupu z tělesné výchovy v integraci s prvky výchovy ke zdraví. Zhodnotí možnosti učitele a školy z hlediska podpory zdraví žáků.
Osnova
  • • Seminář: 1 Zdraví a jeho determinanty. Zdravotní stav obyvatelstva ČR. Strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. Podpora zdraví ve školním prostředí. 2 Nejznámější systémy tělesné výchovy ve světové historii. Nástin vývoje školní tělesné výchovy a výchovy ke zdraví. 3 Cíle tělesné výchovy a výchovy ke zdraví, vzdělávací programy a jejich koncipování. Úkoly a stavba vyučovací hodiny tělesné výchovy. Programy a projekty podpory zdraví na 1. stupni ZŠ. 4 Pohybové schopnosti, pohybové učení, faktory ovlivňující proces pohybového učení. Záměrné sociální učení. 5 Vyučovací a diagnostická činnost učitele, bezpečnost učebního prostředí, komunikace v tělesné výchově. 6 Metabolizmus při pohybové činnosti, pojetí zdravotně orientované zdatnosti. 7 Didaktické metody a formy v tělesné výchově. Školní a mimoškolní pohybový režim žáků. 8 Tělesná výchova zdravotně oslabených žáků, prevence a kompenzace poruch hybného systému. 9 Výživa člověka, obezita a nemoci spojené s výživou, výživové chování dětí a možnosti jeho ovlivňování ve školním i mimoškolním prostředí. 10 Kouření, alkohol a návykové chování. Primární i sekundární prevence návykového chování. 11 Sexuální výchova jako součást výchovy ke zdraví. 12 Prevence zdravotně rizikové chování. Problematika dětských úrazů. Shrnutí problematiky. • Cvičení: 1 - 6 Metodické ukázky různých typů vyučovacích hodin tělesné výchovy s gymnastickým, atletickým, herním, psychomotorickým a zdravotně kompenzačním učivem dle obsahu vzdělávání na 1. stupni ZŠ. 7 - 12 Reflektované metodické výstupy studentů z tělesné výchovy s prvky výchovy ke zdraví.
Literatura
    povinná literatura
  • • JANOŠKOVÁ, H.; ŠERÁKOVÁ, H.; MUŽÍK, V. Zdravotně preventivní pohybové aktivity [online]. 1 vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018 [cit. 2018-06-20]. Elportál. Dostupné z: http://is.muni.cz/elportal/?id=1402925 ISBN 978-80-210-8890-0, 978-80-210-8891-7
  • • Pohyb a výživa: šest priorit v pohybovém a výživovém režimu žáků na 1. stupni ZŠ : pokusné ověřování účinnosti programu zaměřeného na změny v pohybovém a výživovém režimu žáků ZŠ [Online]. (2014). Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
  • MUŽÍK, Vladislav, Hana ŠERÁKOVÁ a Hana JANOŠKOVÁ. Abeceda pohybové aktivity dětí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019. Elportál. ISBN 978-80-210-9405-5. URL URL URL info
  • MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015, 312 stran. ISBN 9788024753515. URL info
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Školáci v pohybu : tělesná výchova v praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 144 s. ISBN 9788024737331. info
  • NOVÁČEK, Vojtěch, Vladislav MUŽÍK a Jitka KOPŘIVOVÁ. Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2001, 46 s. ISBN 80-210-2642-1. info
  • MUŽÍK, Vladislav a Milada KREJČÍ. Tělesná výchova a zdraví :zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1997, 139 s. ISBN 80-85783-17-7. info
Výukové metody
Pravidelná kontaktní výuka. Teoretická příprava, praktická cvičení, metodické výstupy studentů, reflexe metodických výstupů studentů.
Metody hodnocení
Písemný test s 80% úspěšností, reflexe a sebereflexe písemné přípravy na metodický výstup, reflexe a sebereflexe metodického výstupu.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.