PdF:BIp026 Didaktika přírodopisu 2 - Informace o předmětu
BIp026 Didaktika přírodopisu 2
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 17:00–17:50 učebna 56
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BIp026/02: Čt 13:00–14:50 laboratoř 83, L. Vodová
BIp026/03: Čt 15:00–16:50 laboratoř 83, L. Vodová - Předpoklady
- BIp023 Didaktika přírodopisu 1
Blp023 Didaktika přírodopisu 1 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-PR2) (2)
- Cíle předmětu
- - student určí typ testové položky a zhodnotí její náročnost; - student správně formuluje různé typy učebních úloh; - student pro konkrétní hodinu přírodopisu sestaví pracovní list; - student objasní typické vlastnosti didaktického testu; - student konstruuje a ohodnotí didaktický test - student rozliší a pojmenuje jednotlivé typy prostředků výuky přírodopisu dle Altmannovy klasifikace; - student navrhne skladbu přírodnin v koutku živé přírody s ohledem na využití ve výuce přírodopisu; - student navrhne a vytvoří sbírku nebo výstavku přírodnin; - student navrhne založení chovu živočichů pro využití ve výuce přírodopisu;
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen:
- zhodnotit didaktickou vybavenost vybrané učebnice přírodopisu;
- rozlišit a použít různé typy prostředků výuky;
- rozlišit a zhodnotit různé typy testových položek;
- spravovat sbírky přírodnin;
- navrhnout koutek živé přírody;
- navrhnout založení chovu živočichů;
- zhodnotit učebnici přírodopisu;
- posoudit odbornou správnost knih a textů k výuce;
- rozpracovat vybraný prostředek pro jeho použití v hodině přírodopisu;
- navrhnout a použít diagnostický nástroj zjišťující úroveň žákových vědomostí a dovedností. - Osnova
- Osnova přednášek:
- 1) Výukové metody: vymezení termínu, různé přístupy k jejich klasifikaci
- 2) Monologické výukové metody
- 3) Dialogické výukové metody
- 4) Názorně demonstrační výukové metody
- 5) Praktické výukové metody
- 6) Aktivizující výukové metody: vymezení termínu, různé přístupy k jejich klasifikaci
- 7) Skupinové aktivizující metody
- 8) Didaktické hry jako prostředek výuky přírodopisu
- 9) Deskové hry s přírodovědnou tematikou
- 10) Realizační a řídicí fáze výuky přírodopisu
- 11) Diagnostika ve výuce přírodopisu: opakování a zkoušení
- 12) Diagnostika ve výuce přírodopisu: didaktický test a jeho konstrukce
- Osnova cvičení:
- 1) Užití prostředků ve výuce přírodopisu: představení různých typů prostředků pro výuku přírodopisu
- 2) Učební úlohy a jejich užití ve výuce přírodopisu
- 3) Typologie testových úloh (položek) dle Chrásky
- 4) Zásady správné formulace učebních úloh
- 5) Konstrukce pracovního listu
- 6) Pozorování a určování organismů v přirozeném prostředí (exkurze do parku)
- 7) Pokus a jeho využití ve výuce přírodopisu
- 8) Skupinové aktivizující metody
- 9) Didaktické hry ve výuce přírodopisu: ukázka her dostupných na trhu a her, které si učitel může vyrobit svépomocí
- 10) Deskové hry a jejich potenciál pro přírodovědné vzdělávání
- 11) Didaktický test: typické vlastnosti, typy testů, ukázky testů
- 12) Didaktický test: konstrukce a hodnocení didaktického testu
- Literatura
- povinná literatura
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: verze platná od 1. 9. 2016 [online]. (2016). Praha: MŠMT [cit. 2017-04-30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
- ALTMANN, Antonín. Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. Vyd. 3., upr. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 157 s. info
- doporučená literatura
- ALTMANN, Antonín. Metody a zásady ve výuce biologii. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 285 s. URL info
- ALTMANN, Antonín. Pomůcky pro výuku biologii. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 130 s. info
- neurčeno
- KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce : příručka moderního pedagoga. 3. vydání. Brno: Barrister & Principal, 2015, 185 stran. ISBN 9788074850431. info
- SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2013, 150 stran. ISBN 9788026204046. info
- KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Šárka MIKOVÁ a Jiřina MAJEROVÁ. Školní hodnocení žáků a studentů : se zaměřením na školní hodnocení. Vydání 2. Praha: Portál, 2012, 151 stran. ISBN 9788026202202. info
- Teaching secondary biology. Edited by Michael J. Reiss. Second edition. London: Hodder Education, an Hachette UK Company, 2012, ix, 318. ISBN 9781444124316. info
- MAŇÁK, Josef. Aktivizující výukové metody. 2011. URL info
- DOBRORUKOVÁ, Jana. Přírodopis : inspirace a projekty : 100 námětů pro tvořivou výuku. 1. vyd. Praha: Scientia, 2008, 203 s. ISBN 9788086960371. info
- HERR, Norman. The sourcebook for teachnig science. San Francisco: John Wiley / Jossey-Bass Publishers, 2007, 584 s. ISBN 978-0-7879-7298-1. info
- LORBEER, George C. a Leslie Weldemar NELSON. Biologické pokusy pro děti : náměty a návody pro zajímavé vyučování : rostliny, živočichové, lidské zdraví, ekologie. Translated by Zlata Hájková - Zdenka Matysová. Vydání první. Praha: Portál, 1998, 197 stran. ISBN 8071781657. info
- Výukové metody
- Forma výuky: hromadná-frontální, hromadná-samostatná práce, skupinová - homogenní, skupinová - heterogenní, skupinová - diferencovaná. Metody výuky: rozhovor, diskuse, práce s literaturou, projekce statická, demonstrace, pozorování, pokus.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: zpracování materiálů do „Portfolia začínajícího učitele přírodopisu“, písemný test, ústní zkouška, Kritéria hodnocení: - aktivní účast na cvičeních (tolerována je 1 absence) - uznání všech materiálů do „Portfolia začínajícího učitele přírodopisu“ - zkouška: 1)písemný test (je třeba jej splnit na 75 %), 2) rozprava nad materiály z „Portfolia začínajícího učitele přírodopisu“
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Anotace: Předmět navazuje na Didaktiku přírodopisu 1 a je předpokladem pro Školní biologické pokusy a Integrované terénní cvičení ("Milovy"). Kromě různých didaktických prostředků a jejich využití ve výuce přírodopisu, se studenti seznámí s náležitostmi realizace a řízení výuky a s nástroji pro fixaci a diagnostiku vědomostí a dovedností žáka. Dále se naučí správně formulovat učební úlohy, sestavit pracovní list, vytvořit a ohodnotit didaktický test a navrhnout aktivizující metodu. Materiály vytvářené do "Portfólia začínajícího učitele přírodopisu": 1) Typologie testových úloh (položek) dle Chrásky s příklady na vybrané přírodopisné téma
2) Pracovní list na vybrané téma pro použití v hodině přírodopisu
3) Návrh a předvedení vybrané aktivizační metody v hodině přírodopisu
4) Didaktický test pro vybrané přírodopisné téma (včetně autorského řešení a návrhu kladifikační stupnice). Písemného testu je možno se zúčastnit až po uznání všech materiálů v "Portfoliu začínajícího učitele" Materiály je třeba mít uznány minimálně dva dny před konání písemného testu (= termín pro přihlášení/ohlášení z testu). Po úspěšném složení písemného testu následuje ústní rozprava, ke které jsou třeba uznané materiály z Portfólia. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/BIp026