DE1B06 History 20th Century

Faculty of Education
Spring 2024
Extent and Intensity
2/2/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Jana Vlčková Musilová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D.
Department of History – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Supplier department: Department of History – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
DE1B06/KombiPred01: Fri 23. 2. 16:00–19:50 učebna 67, Fri 15. 3. 12:00–15:50 učebna 67, Fri 3. 5. 12:00–15:50 učebna 67, Fri 17. 5. 12:00–15:50 učebna 67, M. Koldinská, J. Vlčková Musilová
DE1B06/PrezOst01: Mon 12:00–12:50 učebna 4, J. Vlčková Musilová
DE1B06/PrezOst02: Thu 11:00–11:50 učebna 1, J. Vlčková Musilová
DE1B06/PrezPred01: Wed 10:00–10:50 učebna 50, Thu 19:00–19:50 učebna 50, M. Koldinská, J. Vlčková Musilová
DE1B06/PrezSem01: Wed 14:00–14:50 učebna 4, M. Koldinská
DE1B06/PrezSem02: Thu 18:00–18:50 učebna 4, M. Koldinská
Prerequisites
DE1A05 Long 19th century
Prerequisite is mastery of previous subjects from general and Czech history until 1918.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Student bude schopen aplikovat poznatkový obsah předmětu moderní dějiny v učitelské praxi na základní škole. Posluchač se bude schopen orientovat v problematice dějin meziválečného období a druhé světové války. Pochopí příčiny a důsledky nárůstu nacionalismu v Evropě (hlavně Německo, Itálie a Španělsko). Student bude schopen objasnit důsledky ruské revoluce pro celé 20. století. Seznámí se také s hlavními aspekty politiky velmocí (Velká Británie, Francie a Spojené státy) a pochopí specifika vzniku moderní Číny. Bude se zároveň orientovat v politické, kulturní i hospodářské oblasti prvorepublikového Československa a porozumí specifikům bojů o jeho hranice. Pochopí také hlavní aspekty druhé světové války. Na základě vlastních osvojených poznatků a dovedností povede žáka v učitelské praxi k rozvíjení obdobných dovedností a poznatků na jeho úrovni.
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen osvojená fakta, jejich souvislosti a výklady aplikovat žákům na základní škole. Posluchač je rovněž seznámen s různými typy edukačních situací při osvojování výkladu moderních dějin tak, aby na ně vhodně dokázal reagovat v dějepisné výuce. Posluchač si osvojí znalosti historických procesů, skutečností a jevů. Bude schopen charakterizovat rysy historického vývoje.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Versaillsko-washingtonský mírový systém. 2. Ruská revoluce a její důsledky, stalinismus. 3. Vývoj Německa a Itálie mezi válkami. 4. Nástupnické státy Rakousko-Uherska. 5. USA mezi válkami. 6. Střední Evropa mezi válkami. 7. Meziválečná politika velmocí. 8. Turecko po Velké válce. 9. Čína v první polovině 20. století. 10. Postavení Československa v poválečné Evropě. 11. Politika a kultura Československé republiky. 12. Druhá republika. 13. protektorát Čechy a Morava. 14. Domácí a zahraniční odboj za druhé druhé světové války. 15. Druhá světová válka: příčiny, hlavní bojiště a osobnosti.
Literature
    required literature
  • Jaroslav Vaculík – František Čapka: Nástin českých dějin 20. století. Brno: Masarykova univerzita v Brně, pedagogická fakulta 2002. ISBN 80-210-2167-5
  • Pavel Bělina (ed.): Dějiny zemí Koruny české. II. Od nástupu osvícenství po naši dobu. 10. vyd. Praha: Paseka 2021. ISBN 978-80-7637-213-9
  • Jaroslav Vaculík: Přehled světových dějin v letech 1917-1945. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta 2002. ISBN 80-210-2772-X
    recommended literature
  • Paul Johnson: Dějiny 20. století. 2. vyd. Voznice, Praha: Rozmluvy, leda 2014. ISBN 978-80-7335-335-3
  • Jan Křen: Dvě století střední Evropy. 2. vyd. Praha: Argo 2019. ISBN 978-80-257-2848-2
  • Dagmar Moravcová – Pavel Bělina: kapitoly z dějin mezinárodních vztahů 1914–1941. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku 1998. ISBN 80-86130-04-5
  • Richard Pipes: Dějiny ruské revoluce. 2. vyd. Praha: Argo 2017. ISBN 978-80-257-2203-9
  • Jan Rychlík: 1918. Rozpad Rakousko-Uherska a vznik Československa. Praha: Vyšehrad 2018. ISBN 978-80-7429-988-9
Teaching methods
The teaching combines theoretical preparation (lectures) with practical activities. At the seminars, students are motivated to discuss, especially through video presentations, power-point presentations and document analysis.
Assessment methods
Written exam.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2024/DE1B06