PdF:FC6818 Metodika řešení problémových v - Informace o předmětu
FC6818 Metodika řešení problémových výchovných situací
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC6818/KombiPred01: So 24. 2. 14:00–15:50 učebna 5, So 9. 3. 18:00–19:50 učebna 5, So 23. 3. 9:00–10:50 učebna 5, So 6. 4. 11:00–12:50 učebna 5, K. Šmejkalová
FC6818/PrezPred01: Út 16:00–16:50 laboratoř 84, K. Šmejkalová
FC6818/PrezSem01: Út 15:00–15:50 laboratoř 84, K. Šmejkalová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DPS Učitel odborných předmětů na středních školách (program PdF, C-CV)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy (program PdF, N-SS) (4)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy - specializace služby (program PdF, N-SS)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy - specializace strojírenství (program PdF, N-SS)
- Učitelství odborných předmětů pro základní a střední školy - specializace obchod a služby (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Anotace: Po absolvování předmětu bude mít student základní znalosti o řešení problémových výchovných situací v podmínkách školy v České republice. Student bude schopen identifikovat problémové výchovné situace a aplikovat základní zásady řešení těchto situací v podmínkách škol a školských zařízení v podmínkách České republiky.
Cíle: Cílem předmětu je seznámit studenty s možnými příčinami problémových výchovných situací a získání přehledu o možnostech a způsobech řešení těchto situací včetně přehledu o pracovištích disponujících specialisty, se kterými je možno problémové výchovné situace konzultovat. Předmět navazuje na předmět pedagogickou diagnostiku. Na základě příkladů z praxe bude student schopen aplikovat získané poznatky ve školní praxi. Student bude schopen používat základní dovednosti v praxi škol a školských zařízení. - Výstupy z učení
- Student si osvojí základní principy řešení problémových výchovných situací
Student bude seznámen s kompetencemi při řešení problémových výchovných situací
Student si osvojí základy metodiky řešení problémových výchovných situací
Student bude seznámen s odbornou literaturou z oblasti řešení problémových výchovných situací
Student bude znát vybrané nástroje řešení problémových výchovných situací
Student bude schopen identifikovat problémové výchovné situace
Student bude schopen řešit jednoduché problémové výchovné situace
Student bude mít pozitivní postoj k metodám řešení problémových výchovných situací - Osnova
- Sylabus přednášek a cvičení (po týdnech či blocích): 1. Metodika řešení problémových výchovných situací Identifikace problémového chování edukantů. 2. Analýza situace problémového chování. 3. Strategie a postupy edukátorů v situacích problémového chování edukantů. 4. Strategie a postupy orientované na kontrolu. 5. Strategie a postupy orientované na prevenci. 6. Prostředky řešení problémového chování edukantů Individuální práce s problémovými edukanty. 7. Skupinová práce s problémovými edukanty. 8. Standardní a nestandardní řešení některých výchovných situací. 9. Role edukátorů při vytváření pozitivně stimulujícího výchovného prostředí. 10. Edukátorův obraz o edukantovi jako ukazatel jeho pedagogické a psychologické vnímavosti. 11. Rizikové přístupy k edukátorovi s poruchovým chováním. 12. Perspektivní přístupy k edukantům s rizikovým chováním.
- Literatura
- povinná literatura
- STŘELEC, S. (ed). Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: MSD, 2005.
- STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MSD, 2004.
- doporučená literatura
- Matoušek, O., & Matoušková, A. (2011). Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže (Vyd. 3., aktualiz.). Praha: Portál.
- MAŤEJČEK, Z., KROFTOVÁ, A. Mládeţ a delikvence. Praha: Portál, 1998
- MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992.
- Výukové metody
- cvičení, skupinová diskuse, skupinové řešení případových studií;
- Metody hodnocení
- Student si osvojí základní principy řešení problémových výchovných situací. Student bude seznámen s kompetencemi při řešení problémových výchovných situací. Student si osvojí základy metodiky řešení problémových výchovných situací. Student bude seznámen s odbornou literaturou z oblasti řešení problémových výchovných situací. Student bude znát vybrané nástroje řešení problémových výchovných situací. Student bude schopen identifikovat problémové výchovné situace. Student bude schopen řešit jednoduché problémové výchovné situace. Student bude mít pozitivní postoj k metodám řešení problémových výchovných situací.
Písemná studie na zadané téma v rozsahu 5 A4, předmět je zakončen ústním kolokviem. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/FC6818