PdF:HTP009 Musical Pedagogy 2 - Course Information
HTP009 Musical Pedagogy 2
Faculty of EducationSpring 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Bedřich Crha, CSc. (lecturer)
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Ondřej Musil, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
Department of Music – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Ondřej Musil, Ph.D.
Supplier department: Department of Music – Faculty of Education - Prerequisites (in Czech)
- HTP008 Musical Pedagogy 1
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Music Theory and Pedagogy (programme PdF, D-HTEP) (2)
- Musical Theory and Pedagogy (programme PdF, D-SPE) (2)
- Course objectives
- The course is aimed at deepening the theoretical knowledge of doctoral students about the nature of educational process, about the status of music education among the other subjects in the school curriculum and current trends of Czech and world music pedagogy, which can positively influence the personalization, socialization and enculturation of human.
- Learning outcomes
- Doktorand dokáže po absolvování předmětu na odpovídající úrovni interpretovat osvojené poznatky a kriticky diskutovat o vybraných edukačních problémech svého oboru.
- Syllabus
- Trends in the Czech and world music pedagogy. Application of music education in traditional and alternative educational programs.
- Literature
- required literature
- ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. 302s. ISBN 80-85866-15-3.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. 495 s. ISBN 80-7178-170-3.
- KUČEROVÁ, S. Člověk - hodnoty - výchova. Prešov: Mana Con, 1996
- PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995. 234 s.ISBN 80-85498-27-8.
- SVOBODOVÁ, J.- JŮVA, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931-19-2.
- SPOUSTA, V. Krása, umění a výchova. Brno: MU, 1995.130s.ISBN 80-210-1196-3.
- HOLAS, Milan. Hudební pedagogika. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Hudební fakulta, 2004, 125 s. ISBN 807331018X. info
- FUKAČ, Jiří, Stanislav TESAŘ and Jozef VEREŠ. Hudební pedagogika : koncepce a aplikace hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 181 s. ISBN 8021024585. info
- HELFERT, Vladimír. Základy hudební výchovy na nehudebních školách. Vyd. 2. v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1956, 73 s. info
- recommended literature
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
- FUKAČ, Jiří. Mýtus a skutečnost hudby. Traktát o dobrodružstvích a oklikách poznání [Myth and Reality of Music. A Treatise of the Adventures and Circuitous Routes of Cognition]. 1st ed. Praha: Panton, 1989, 262 pp. ISBN 80-7039-011-5. info
- Teaching methods
- Lectures, class discussion
- Assessment methods
- Exam - requirements: In the first part the students will answer one of the thematic areas and demonstrate the orientation of their content. If these requirements are fulfilled, the second part of the examination will be the subject of a further discussion of the questions arising from the examination prepared for the credit.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2024, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2024/HTP009