PdF:IGEk03 Didaktika společenskovědních t - Informace o předmětu
IGEk03 Didaktika společenskovědních témat Člověk a jeho svět
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 konzultací. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (50,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (50,00 %) - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IGEk03/01: Pá 22. 3. 14:00–17:50 učebna 51, Pá 5. 4. 14:00–17:50 učebna 37, Pá 3. 5. 14:00–17:50 učebna 24, Pá 17. 5. 10:00–13:50 učebna 37, K. Gorčíková, M. Jireček
IGEk03/02: Pá 22. 3. 10:00–13:50 učebna 51, Pá 5. 4. 10:00–13:50 učebna 37, Pá 3. 5. 10:00–13:50 učebna 24, Pá 17. 5. 14:00–17:50 učebna 37, K. Gorčíková, M. Jireček - Předpoklady
- IHIk01 Integrovaný společenskovědní základ 2 && IBIk07 Didaktika přírodovědných témat Člověk a jeho svět
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Anglický jazyk a literatura)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Francouzský jazyk a literatura)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Hudební výchova)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Německý jazyk)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Ruský jazyk)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Speciální pedagogika)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Všeobecný směr)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Výtvarná výchova)
- Cíle předmětu
- Předmět využívá znalostí studentů získaných v předmětu Úvod do didaktiky předmětů o člověku, přírodě a společnosti. V rámci jednotlivých seminářů se studenti seznamují s klíčovými tématy učiva o společnosti, především pak s nejčastějšími chybami a obecně neplatnými generalizacemi, vhodnými, a naopak problematickými příklady vybraných pojmů, jevů a událostí. Součástí seminářů jsou ukázky ověřených vhodných postupů a příkladů a diskuse nad jejich účinností a možnostmi realizace ve školním prostředí.
- Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- identifikovat problémové oblasti učiva o společnosti, promýšlet a reflektovat návaznosti v rámci předmětu napříč ročníky i předměty;
- vhodnými diagnostickými nástroji ověřit znalosti a dovednosti žáků, výsledky těchto zjištění zohlednit ve své výuce;
- kriticky posoudit dostupné didaktické prostředky (učebnice, pracovní listy, texty, obrazy…) pro výuku témat o společnosti a do výuky vybírat nebo připravovat takové didaktické prostředky a příklady, které jsou oborově i didaktické správné;
- pro vysvětlení problémových pojmů, jevů a událostí volit vhodné příklady a postupy;
- ve své výuce dodržovat didaktické principy, především pak princip regionální.
- Osnova
- 1.Pojetí vlastivědné části vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v kurikulu, návaznosti 2. Učební úlohy ve vlastivědné části vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět 3. Učebnice, didaktické pomůcky a materiály, miskoncepty 4. Výuka práce s mapou, mapové dovednosti, tvorba učebních úloh rozvíjejících mapové dovednosti, mapové podklady pro výuku ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět 5. Výuka regionů ČR a Evropy 6. Chronologie, dějiny okolo nás 7. Dějiny 20. století ve výuce 8. Místně zakotvené učení: možnosti terénní výuky ve vlastivědném učivu, Questing jako výuková metoda vedoucí k poznání místního regionu
- Literatura
- Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. (2017). Transdidaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: MU.
- Výukové metody
- diskuse, výklad, výstupy studentů, terénní výuka, vzájemné hodnocení
- Metody hodnocení
- - Student navrhne, realizuje a reflektuje odborně správnou a úrovni žáků přiměřenou výuku témat o společnosti s využitím rozmanitých organizačních forem, výukových metod a didaktických prostředků.
- Na každém semináři bude zadán úkol (např. vypracování přípravy na hodinu, vzájemné hodnocení tvorba questu apod.). V závěrečném hodnocení bude zohledněna kvalita vypracování průběžných úkolů i kvalita závěrečné přípravy hodnocené vyučujícím. - Informace učitele
- Požadavky k zakončení: aktivní účast; 2 přípravy + vzájemné hodnocení; úloha s využitím portfolia; 1 skupinová příprava (bude upřesněno na semináři); tvorba questu (hledačky) Součástí ukončení předmětu je také zapracování vzájemného hodnocení a ověření questu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/IGEk03