PdF:NJ_G950 Německá nářečí - Informace o předmětu
NJ_G950 Německá nářečí
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJ_G950/Kombi01: Pá 23. 2. 16:00–16:50 učebna 64, Pá 8. 3. 16:00–16:50 učebna 64, Pá 22. 3. 16:00–16:50 učebna 64, Pá 12. 4. 16:00–16:50 učebna 64, Pá 26. 4. 16:00–16:50 učebna 64, Pá 10. 5. 16:00–16:50 učebna 64, R. Wagner
NJ_G950/Prez01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. R. Wagner - Předpoklady
- Genügend Deutschkenntnisse, um dem Unterricht auf Deutsch folgen zu können.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-NJ3S) (6)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE) (4)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-MA2)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-NJ2) (6)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (4)
- Cíle předmětu
- Ziel des Kurses ist es, den Teilnehmern einen groben Überblick über die dialektale Gliederung des deutschen Sprachraums zu vermitteln und sie mit einigen charakteristischen Merkmalen der einzelnen Dialektgruppen bekannt zu machen. Etwas detaillierter werden die in Bayern gesprochenen Dialekte betrachtet, die anhand von geschriebenen und gesprochenen Sprachproben vorgestellt werden. Übergeordnetes Ziel ist es, dass den Studierenden die sprachliche Vielfalt in Deutschland bewusst wird und dass sie typische Merkmale dialektal gefärbter Sprache bestimmten Regionen zuordnen können.
- Výstupy z učení
- Nach Abschluss des Kurses sollten die Studierenden in der Lage sein
- die verschiedenen Dialektregionen im deutschen Sprachraum aufzuzählen,
- eine Dialektprobe aufgrund der charakteristischen Merkmale der passenden Dialektgruppe zuzuordnen,
- Einen Probetext in einem der bairischen Dialekte (mit Unterstützung durch den Dozenten) zu verstehen. - Osnova
- - Definition der Grundbegriffe („Dialekt“, „Isoglossen“, „Umgangssprache“, „Standardsprache“, „Sprachenkontinuum“, „Interkomprehension“),
- - Überblick über die deutschen Dialektgebiete und ihre sprachliche Charakteristik,
- - Trennung von Nieder- und Hochdeutsch durch die Reflexe der 2. Lautverschiebung,
- - die Dialektgebiete in Bayern (Schwäbisch, Bairisch, Fränkisch),
- - lautliche Charakteristik des Bairischen (e-Apokope und Synkope, (ggf. gestürzte) Diphthonge, l-Vokalisierung, Konsonantenschwächung etc.)
- - lautliche Charakteristik des Fränkischen (Konsonantenschwächung, ou- und ei-Diphthong, Lateralisierung von s etc.)
- - grammatische und lexikalische Charakteristika der bayerischen Dialekte,
- - Sprachproben aus Druck und elektronischen Medien.
- Literatura
- doporučená literatura
- MUZIKANT, Mojmír. Kurze Geschichte der deutschen Sprache für Lehramtsstudenten Deutsch als Fremdsprache. první. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 150 s. ISBN 978-80-210-5401-1. info
- Výukové metody
- Seminar
- Metody hodnocení
- Schriftliche Analyse einer ausgewählten Dialektprobe mit Beschreibung und Zuordnung der charakteristischen sprachlichen Merkmale.
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/NJ_G950