PdF:NJ_L101 Úvod do analýzy lit. textu - Informace o předmětu
NJ_L101 Úvod do analýzy literárního textu
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/1/0. 12 hodin v kombinované formě. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Váňa, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJ_L101/Kombi01: Pá 23. 2. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 8. 3. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 22. 3. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 12. 4. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 26. 4. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 10. 5. 8:00–9:50 učebna 63, P. Pytlík
NJ_L101/Prez01: Čt 10:00–10:50 učebna 70, P. Pytlík
NJ_L101/Prez02: Čt 17:00–17:50 učebna 59, P. Váňa - Předpoklady
- Deutschkenntnisse auf Niveau B1 und Lust am Lesen deutscher literarischer Texte. Znalost němčiny na úrovni B1 a chuť číst německé literární texty.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DAP Německý jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-NJ3S) (6)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE) (4)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace o další aprobační předmět (program PdF, C-CV, směr Německý jazyk a literatura pro základní školy)
- Cíle předmětu
- Ziel der Lehrveranstaltung ist es, den Studierenden zu vermitteln, sich in einem literarischen Text (Prosa, Poesie, Drama) zu orientieren, diesen Text, seine Teile und ihre gegenseitigen Beziehungen mit der grundlegenden Fachterminologie beschreiben zu können und die verschiedenen Ebenen nachzuzeichnen einen literarischen Text lesen und benennen können. Cílem kurzu je naučit studující zorientovat se v literárním textu (próza, lyrika, drama), umět popsat tento text, jeho části a jejich vzájemný vztah za použití základní odborné terminologie a vysledovat různé roviny literárního textu a umět je pojmenovat.
- Výstupy z učení
- Am Ende dieses Kurses wird der Student in der Lage sein: - sich in einem literarischen Text (Prosa, Lyrik, Drama) zurechtfinden, - in der Lage sein, diesen Text, seine Teile und ihre gegenseitige Beziehung unter Verwendung grundlegender Fachterminologie zu beschreiben, - die verschiedenen Ebenen eines literarischen Textes nachvollziehen und benennen können. Na konci tohoto kurzu bude student schopen a studentka schopna: - zorientovat se v literárním textu (próza, lyrika, drama), - umět popsat tento text, jeho části a jejich vzájemný vztah za použití základní odborné terminologie, - vysledovat různé roviny literárního textu a umět je pojmenovat.
- Osnova
- a) Roviny literárního textu, literární komunikace (autor - text - čtenář - kontext) b) Stručný nástin literární teorie c) Téma, žánr, vypravěč d) Formy podání řeči, děj, prostředí Podklady úkoly i fóra jsou umístěny na serveru Moodlinka - přístupové heslo je kód kurzu. a) Ebenen des literarischen Textes, der literarischen Kommunikation (Autor – Text – Leser – Kontext) b) Kurzer Abriss der Literaturtheorie c) Thema, Genre, Erzähler d) Formen der Rede, Handlung, Umgebung Die Materialien, Aufgaben und Foren liegen auf dem Moodlink-Server – das Zugangspasswort ist der Kurscode.
- Literatura
- MARTINEZ, Matias a Michael SCHEFFEL. Einführung in die Erzähltheorie. 7. Aufl. München: C.H. Beck, 2007, 198 s. ISBN 9783406471308. info
- BRENNER, Gerd. Literarische Texte und Medien : von der Analyse zur Interpretation. Edited by Bernd Schurf - Andrea Wagener. 2. Aufl. Berlin: Cornelsen, 2005, 95 s. ISBN 9783464600092. info
- Výukové metody
- Seminar: Lektüre von Primärtexten zur Analyse, Lektüre und Bearbeitung von Fachtexten für das Literaturstudium, Exzerpt, Präsentationen, Diskussionen Seminář: četba primárních textů k analýze, četba a zpracování odborných textů ke studiu literatury, excerpty, prezentace, diskuse
- Metody hodnocení
- povinná účast a úkoly, prezentace (excerpty), závěrečný test Pflichtteilnahme und Aufgaben, Präsentation (Exzerpt), Abschlusstest
- Náhradní absolvování
- Im Falle einer Auslandsreise besteht die Möglichkeit, das Fach in Ersatzform zu absolvieren. Nach der Rückkehr von der Reise besteht die Möglichkeit, eine schriftliche Prüfung abzulegen. Details zur Möglichkeit, das Fach bei einem Auslandsaufenthalt zu belegen, finden Sie in der Moodlinka. V~případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě. Po návratu z~výjezdu je možné absolvovat písemnou zkoušku. Podrobnosti k~možnosti absolvovat předmět v~případě výjezdu do zahraničí naleznete v~Moodlince.
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Informace učitele
- https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2460
Die Lern- und Selbstreflexionsförderung der Studierenden findet in der kombinierten Form im Rahmen der regulären Unterrichtszeiten statt. Außerhalb dieser Zeit haben Studierende jederzeit die Möglichkeit, die Lehrkraft per E-Mail, MS-Teams und in der Sprechstunde zu kontaktieren. Podpora učení a sebereflexe u studujících v kombinované formě probíhá během pravidelných kontaktních hodin. Mimo tuto dobu mají studující možnost kontaktovat vyučující/ho kdykoliv prostřednictvím e-mailu, MS-teams a během konzultačních hodin. - Studijní opora
- https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2460
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/NJ_L101