SP3932 Field: Education of children with emotional and behavioral difficulties/disorders 1

Faculty of Education
Spring 2024
Extent and Intensity
0/3/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SP3932/KombiPred01: Fri 15. 3. 14:00–19:50 učebna 32, Fri 22. 3. 14:00–19:50 učebna 5, Fri 12. 4. 8:00–13:50 učebna 5, K. Červenka
SP3932/PrezSem01: Tue 14:00–16:50 učebna 56, K. Červenka
Prerequisites
SP3931 - Obor: Etopedie 1.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the second specialization is to deepen the competent knowledge of the special pedagogical process of education (EBD), in the evaluation of educational situations, in the consideration of procedures in the educational practice of schools etc. The course emphasizes the active participation of students during the lessons, individual preparation (reading texts, studying videos and writing reflections), developing the ability to view SEN issues critically and creatively - independently and in cooperation with colleagues with an emphasis on the needs of the child in the context of the needs of its others.
Learning outcomes
Finally, students should be able to: recognise and evaluate issues related to interventions in school facilities, issues related to criminal responsibility of children and youth.
Syllabus
  • - diverse perspectives on how to grasp behavior: biological, behavioral, cognitive behavioral, social learning, psychodynamic, humanistic, ecological, ecosystem. - case management - analysis of the casuistic report and formulation of educational needs
Literature
  • Kapitoly z etopedie.
  • Červenka, K., Vojtová, V. (2013) Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii: Resources for special educational intervention. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita.
  • Miovský, M., Bártík, P. (2010) Primární prevence rizikového chování ve školství. 1.vyd. Praha: VFN v Praze.
  • Kauffman, J. M., Brigham, F. J. (2009) Working with troubled children. Verona, Wis: Full Court Press.
  • ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. 2., přepracované vydání. Praha: Grada, 2014, 186 stran. ISBN 9788024746395. URL info
  • KAUFFMAN, James M. and Timothy J. LANDRUM. Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth. Tenth edition. Singapore: Pearson, 2013, 467 stran. ISBN 9789814576116. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
  • VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 pp. ISBN 978-80-210-6134-7. info
  • BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton, 2011, 260 pp. ISBN 978-80-7387-436-0. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Šesté, v Portálu páté v. Praha: Portál, 2011, 147 stran. ISBN 9788073679224. info
  • MATOUŠEK, Oldřich and Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence : možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011, 336 s. ISBN 9788073678258. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti (Inclusive Education with the Focus on At-risk Pupils and Pupils with Behaviour Disorder and the Quality of Life.). Brno: Press Muni, 2010, 330 pp. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti (Inclusive Education with the Focus on At-risk Pupils and Pupils with Behaviour Disorder and the Quality of Life.). Brno: Press Muni, 2010, 330 pp. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže. Uvedení do problematiky (Youth subcultures. Introduction). 1st ed. Praha: Grada Publishing a. s., 2010, 288 pp. Politologie. ISBN 978-80-247-2907-7. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čvrté. Praha: Portál, 2010, 333 stran. ISBN 9788073678173. URL info
  • FISCHER, Slavomil and Jiří ŠKODA. Sociální patologie : analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 218 s. ISBN 9788024727813. URL info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie (Introduction to special education of children with behavioural disorders). 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 128 pp. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. info
  • KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 151 stran. ISBN 8071789453. info
  • STŘELEC, Stanislav. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. (The Studies of the Theory and Methodies of education). Brno: Katedra pedagogiky PdF MU, MSD,, 2004, 155 pp. Studijní literatura. ISBN 80-86633-21-7. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
  • STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 227 s. ISBN 80-7178-553-9. info
  • HEIDEBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova pro život. Vyd. 1. Praha: ISV, 1997, 108 s. ISBN 8085866234. info
Teaching methods
Theoretical training, interactive discussion, seminar.
Assessment methods
Lectures, class discussion, group projects, homework, reading,essay, exam, portfolio.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 3 bloky pro kombinované studium.
The course is also listed under the following terms Spring 2023, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2024/SP3932