PdF:SZ6118 Učíme (se) v kruhu - Informace o předmětu
SZ6118 Učíme (se) v kruhu
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Dittingerová (cvičící)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6118/01: každé liché úterý 14:00–17:50 učebna 22, M. Kurowski
SZ6118/02: Pá 22. 3. 9:00–17:50 učebna 53, So 23. 3. 9:00–17:50 učebna 39, Pá 26. 4. 9:00–11:50 učebna 24, 13:00–17:50 učebna 33, E. Dittingerová - Předpoklady
- !NOWANY( SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi , SZ6014 Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele , SZ6015 Metodika průřezových témat v RVP , SZ6016 Metodika respektující výchovy , SZ6018 Osobnostní a sociální příprava , SZ6019 Podpora seberozvoje žáka skrze koučovací techniky , SZ6020 Specifika práce v multietnické třídě , SZ6021 Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ , SZ6022 Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese , SZ6023 Výchova nadaných žáků , SZ6119 Projekty jako nástroj rozvoje kompetencí k podnikavosti , SZ6120 Výchovné situace ve škole: kazuistiky, analýza a interpretace )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 44 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 39/44, pouze zareg.: 2/44, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 2/44 - Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-AJ3S) (2)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CJ3S)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Dějepis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-DE3S)
- Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FJ3S) (2)
- Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FY3S)
- Hlasová výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-HV3S)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CH3S)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - francouzský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - ruský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA3S)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-NJ3S) (2)
- Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-OV3S)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Přírodopis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-PR3S)
- Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-RJ3S) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Technická a informační výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TE3S)
- Učitelství praktického vyučování (jednooborový prezenční) (program PdF, B-OVP)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S)
- Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VV3S) (2)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-ZE3S)
- Cíle předmětu
- Předmět představuje praxi poradních kruhů (angl. Way of Council), kterou lze velmi smysluplně využít ve školním prostředí. Jedná se o způsob práce se skupinou založený na nehierarchických formách partnerské komunikace, který vede k aktivnímu naslouchání a upřímnému vyjadřování. Jde o specifickou praxi nejčastěji realizovanou v kruhovém uspořádání, která přináší účastníkům inspiraci, nové pohledy, zkušenosti, porozumění, přispívá k řešení konfliktů, či ke skupinovému rozhodování. Od jiných forem kruhových praxí se poradní kruh liší např. varietou forem, záměry, rolí facilitátora, apod. Poradní kruh nabízí bezpečný rámec pro sociální a emocionální rozvoj žáků i sdílení vzdělávacích obsahů. Cíle předmětu: 1. Poznání historie kruhových praxí, vymezení aplikace v nejrůznějších typech prostředí. 2. Představení a realizace různých forem poradních kruhů. Pochopení a zhodnocení, na základě vlastní zkušenosti, role účastníka, svědka a facilitátora v souvislosti s pedagogickou profesí. 3. Využití poradních kruhů v případě definování učebních obsahů, předávání a zpracovávání kurikula, hodnocení porozumění, stanovování záměrů a oslavování úspěchů. 4. Posouzení vhodné formy poradních kruhů při práci s heterogenními skupinami (např. s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami).
- Výstupy z učení
- Studenti budou po absolvování kurzu schopni (výstupy z učení): 1. Chápat a vymezit historii kruhových praxí a aplikovat v nejrůznějších typech prostředí. 2. Realizovat v praxi různé formy poradních kruhů. 3. Reflektovat svoji roli účastníka, svědka a facilitátora poradních kruhů. 4. Klasifikovat využití poradních kruhů v případě definování učebních obsahů, předávání a zpracovávání kurikula, hodnocení porozumění, stanovování záměrů a oslavování úspěchů. 5. Posoudit možnosti práce s rozmanitostí všech žáků, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, jak vytvářet kulturně relevantní a citlivé klima třídy (prozkoumávání konfliktů).
- Osnova
- 1. Představení praxe poradních kruhů, historie kruhových praxí, představení cílů a mapování očekávání. 2. Rozehřívací aktivity a hry v kruhu jako součást zavádění poradních kruhů do školní praxe. Základní východiska poradních kruhů (záměry, mluvící předmět, role facilitátora, principy). 3. Různé formy poradního kruhu (základní, síť, akvárium, učící se kruh, dyáda, virtuální kruh, svědecký kruh, apod.). Praxe záměrů poradního kruhu. 4. Náměty a zadání poradního kruhu, zásady pro vhodnou formulaci zadání. 5. Role facilitátora a účastníka poradního kruhu v kontextu pedagogických profesí. 6. Aplikace poradních kruhů v různých pedagogických situacích. 7. Výzvy práce v kruhu s různorodým kolektivem (různé věkově a sociální skupiny žáků). 8. Vlastní studentské praxe a její reflexe.
- Literatura
- povinná literatura
- ZIMMERMAN, Jack M. a Virginia COYLE. Cesta poradního kruhu : umění otevřené komunikace. Translated by Saša Neuman. V Praze: DharmaGaia, 2016, 379 stran. ISBN 9788074360619. info
- doporučená literatura
- Baldwin, Ch. (2010). The Circle Way: A Leader in Every Chair. Berrett-Koehler Publishers.
- Výukové metody
- Studenti zakusí poradní kruh jako účastníci i facilitátoři (v tandemu přímo v rámci semináře i ve své vlastní pedagogické praxi), součástí semináře bude i reflexe facilitátorských praxí.
- Metody hodnocení
- zápočet = aktivní účast (sebezkušenost a sebereflexe)
- Informace učitele
- Video Council - poradní kruhy ve školách (v angličtině s českými titulky, 8 minut), https://www.youtube.com/watch?v=NioRoFQ_fPg
Doporučení pro školní poradní kruhy v době pandemie od Joe Provisora: https://www.nazemi.cz/cs/doporuceni-pro-skolni-poradni-kruhy-v-case-globalni-pandemie-0
Rozhovor s Joe Provisorem v časopisu Komenský (3/144): https://www.ped.muni.cz/komensky/clanky/joe-provisor-o-poradnich-kruzich-jako-o-prastarem-a-uzitecnem-zpusobu-otevrene-komunikace-mezi-zaky-a-uciteli
Recenze knihy Cesta poradního kruhu od Petry Banďouchové. Najdete: https://www.ped.muni.cz/komensky/clanky/cesta-poradniho-kruhu-umeni-otevrene-komunikace
Video s Helenou Koskovou o poradních kruzích, 8 minut, ke shlédnutí:https://www.youtube.com/watch?v=aSrPt2PSc-k
Tahák pro účastníky a facilitátory kruhů od Roba Dreaminga: https://naturalspirit.cz/wp-content/uploads/2020/04/Council-letak_pro_facilitatory.pdf - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi
!NOWANY(SZ6118, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6014 Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele
!NOWANY(SZ6013, SZ6118, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6015 Metodika průřezových témat v RVP
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6118, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6016 Metodika respektující výchovy
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6118, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6018 Osobnostní a sociální příprava
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6118, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6020 Specifika práce v multietnické třídě
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6118, SZ6021, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6021 Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6118, SZ6022, SZ6023, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2)) - SZ6022 Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6118, SZ6023, SZ6119, SZ6120) - SZ6023 Výchova nadaných žáků
!NOWANY(SZ6013, SZ6014, SZ6015, SZ6016, SZ6018, SZ6019, SZ6020, SZ6021, SZ6022, SZ6118, SZ6119, SZ6120)&&(semestr(1)||semestr(2))
- SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi
- Statistika zápisu (jaro 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SZ6118