PdF:CJp307 Didaktika českého jazyka a lit - Informace o předmětu
CJp307 Didaktika českého jazyka a literatury pro střední školy
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- individuální konzultace. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Jazyková složka předmětu je zaměřena na poznání a osvojení metodických postupů a forem práce s jazykovým materiálem a s texty v podmínkách středoškolské výuky mateřskému jazyku. Literární složka předmětu představuje vybrané metodické postupy při práci s literárním textem na střední škole. Dále se zaměřuje na učební materiály – učebnice a čítankové antologie Cílem předmětu je seznámit studenty s podobami didaktické transformace jazykového a slohového učiva na střední škole, s využitím učebních materiálů a způsoby práce s celým spektrem obsahu učiva literární složky předmětu na střední škole.
- Výstupy z učení
- Student se seznámí s obsahem jazykového a slohového učiva na střední škole a získá dovednost sestavit přípravu na výukovou jednotku, získané dovednosti dokáže aplikovat se zřetelem na efektivní expozici nového učiva, motivaci a evaluaci výukového procesu. Student se seznámí se spektrem učebních materiálů pro výuku literatury na střední škole. Bude schopen přizpůsobit učební materiály konkrétním výukovým záměrům. Student dokáže aplikovat adekvátní metodické postupy při práci s uměleckou literaturou i literární faktografií ve výuce literatury na střední škole.
- Osnova
- Český jazyk: 1. Obsah vyučování jazyka a slohu na střední škole. 2. Metody a formy výuky jazyka a slohu, organizace vyučovací hodiny. 3. Typy hodin jazykového a slohového vyučování. 4. Příprava hodiny jazykového nebo slohového vyučování. 5. Motivace, zpětná vazba. 6. Doplňující materiály: texty k procvičování stylizačních dovedností, texty k vyvození učiva, didaktické hry. 7. Témata slohových cvičení, témata slohových prací a oprava nedostatků v písemných a ústních projevech žáků. 8. Vyučování jednotlivým tematickým celkům - výstupy studentů a jejich rozbor. 9. Srovnání různých typů učebnic, diskuse o jejich koncepci. Literatura: 1. Interpretace textu a základní otázky její praktické aplikace. 2. Seznámí se spektrem současných učebnic pro střední školy. 3. Adaptace učebních materiálů na konkrétní koncepci a vzdělávací strategii předmětu, možnosti koncipování vlastních učebních materiálů. 5. Didaktická interpretace ve spojení s tradičními i alternativními výukovými postupy, příprava a řízení literárně komunikačního procesu v podmínkách střední školy. 6. Vlastní tvorba jako cesta k rozumění literatuře.
- Literatura
- povinná literatura
- NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy : (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií) : z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004, 165 s. ISBN 8072901605. info
- HAMAN, Aleš. Úvod do studia literatury a interpretace díla. 1. vyd. Jinočany: H&H, 1999, 179 s. ISBN 8086022579. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 2., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 186 s. ISBN 8021016949. info
- neurčeno
- VALA, Jaroslav. Poezie, studenti a učitelé. Olomouc: UP v Olomouci, 2013.
- ZÍTKOVÁ, Jitka. Teorie výuky literatury v historické perspektivě. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 313 s. ISBN 978-80-210-9629-5. info
- HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Vydání první. Praha: Karolinum, 2014, 179 stran. ISBN 9788024626260. URL info
- GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
- MINÁŘOVÁ, Eva. Slohové vyučování. In Slohové vyučování. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1996. ISBN 80-210-1006-1. info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh : malé traktáty a malé scénáře. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 102 s. ISBN 8071870374. info
- Výukové metody
- Typ výuky: seminář Metody: aktivní práce studentů s učebními materiály a jejich modifikace, řešení modelových výukových situací, diskuse nad odbornými otázkami oboru
- Metody hodnocení
- Způsob ukončení: zkouška Požadavky na ukončení předmětu: zpracování uceleného výukového bloku prezentujícího jazykové a literární učivo libovolného ročníku střední školy
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/CJp307