PdF:DE1B06 History 20th Century - Course Information
DE1B06 History 20th Century
Faculty of EducationSpring 2025
- Extent and Intensity
- 2/2/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Jana Vlčková Musilová, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D.
Department of History – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Supplier department: Department of History – Faculty of Education - Prerequisites
- DE1A05 Long 19th century
Prerequisite is mastery of previous subjects from general and Czech history until 1918. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- History for Education (programme PdF, B-DE3S) (4)
- History for Education (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in History (programme PdF, B-SPE)
- Course objectives (in Czech)
- Student bude schopen aplikovat poznatkový obsah předmětu moderní dějiny v učitelské praxi na základní škole. Posluchač se bude schopen orientovat v problematice dějin meziválečného období a druhé světové války. Pochopí příčiny a důsledky nárůstu nacionalismu v Evropě (hlavně Německo, Itálie a Španělsko). Student bude schopen objasnit důsledky ruské revoluce pro celé 20. století. Seznámí se také s hlavními aspekty politiky velmocí (Velká Británie, Francie a Spojené státy) a pochopí specifika vzniku moderní Číny. Bude se zároveň orientovat v politické, kulturní i hospodářské oblasti prvorepublikového Československa a porozumí specifikům bojů o jeho hranice. Pochopí také hlavní aspekty druhé světové války. Na základě vlastních osvojených poznatků a dovedností povede žáka v učitelské praxi k rozvíjení obdobných dovedností a poznatků na jeho úrovni.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student je schopen osvojená fakta, jejich souvislosti a výklady aplikovat žákům na základní škole. Posluchač je rovněž seznámen s různými typy edukačních situací při osvojování výkladu moderních dějin tak, aby na ně vhodně dokázal reagovat v dějepisné výuce. Posluchač si osvojí znalosti historických procesů, skutečností a jevů. Bude schopen charakterizovat rysy historického vývoje.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Versaillský mírový systém. 2. Ruská revoluce a její důsledky, stalinismus. 3. Evropský fašismus. 4. Nástupnické státy Rakousko-Uherska. 5. Meziválečná politika velmocí. 6. Turecko po Velké válce. 7. Čína v první polovině 20. století. 8. Postavení Československa v poválečné Evropě. 9. Politika a kultura Československé republiky. 10. Druhá republika. 11. protektorát Čechy a Morava. 12. Domácí a zahraniční odboj za druhé světové války. 13. Druhá světová válka: příčiny, hlavní bojiště a osobnosti.
- Literature
- required literature
- Jaroslav Vaculík – František Čapka: Nástin českých dějin 20. století. Brno: Masarykova univerzita v Brně, pedagogická fakulta 2002. ISBN 80-210-2167-5
- Pavel Bělina (ed.): Dějiny zemí Koruny české. II. Od nástupu osvícenství po naši dobu. 10. vyd. Praha: Paseka 2021. ISBN 978-80-7637-213-9
- Jaroslav Vaculík: Přehled světových dějin v letech 1917-1945. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta 2002. ISBN 80-210-2772-X
- recommended literature
- Paul Johnson: Dějiny 20. století. 2. vyd. Voznice, Praha: Rozmluvy, leda 2014. ISBN 978-80-7335-335-3
- Jan Křen: Dvě století střední Evropy. 2. vyd. Praha: Argo 2019. ISBN 978-80-257-2848-2
- Dagmar Moravcová – Pavel Bělina: kapitoly z dějin mezinárodních vztahů 1914–1941. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku 1998. ISBN 80-86130-04-5
- Richard Pipes: Dějiny ruské revoluce. 2. vyd. Praha: Argo 2017. ISBN 978-80-257-2203-9
- Jan Rychlík: 1918. Rozpad Rakousko-Uherska a vznik Československa. Praha: Vyšehrad 2018. ISBN 978-80-7429-988-9
- Teaching methods
- The teaching combines theoretical preparation (lectures) with practical activities. At the seminars, students are motivated to discuss, especially through video presentations, power-point presentations and document analysis.
- Assessment methods (in Czech)
- ústní zkouška, prezentace (odborná a výuková)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin.
- Listed among pre-requisites of other courses
- Enrolment Statistics (Spring 2025, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/DE1B06