PdF:FC2005 Didaktika fyziky 1 - Informace o předmětu
FC2005 Didaktika fyziky 1
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/2/0. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-FY2) (6)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Cíle předmětu
- Vzdělávacími cíli předmětu jsou základní vědomosti s porozuměním o všech základních oblastech didaktiky fyziky; dále pak základní reproduktivní dovednosti didaktické transformace fyzikálních poznatků s dovedností práce se vzdělávacími cíli a výukovou technologií. Důraz je kladen mj. na motivační výukové techniky.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět: porozumět vymezení didaktiky fyziky jako disciplíny, která integruje poznatky z fyziky, pedagogiky a pedagogické psychologie realizovat základní etapy didaktické transformace fyzikálních obsahů akceptovat didaktiku fyziky jako klíčovou disciplínu profesní přípravy učitele fyziky.
- Osnova
- 1. Úvod – role didaktiky fyziky v přípravě učitele fyziky
- 2. Fyzikální vzdělávání
- 3. Vzdělávací cíle ve fyzice
- 4. Vzdělávací obsahy ve fyzice
- 5. Vzdělávací technologie ve fyzice
- 6. Fyzikální experimenty ve fyzice
- 7. Fyzikální úlohy ve fyzice
- 8. Fyzikální učebnice
- 9. ICT ve fyzice
- 10. Diagnostika a klasifikace ve fyzice
- 11. Výuka fyziky
- 12. Aktuální problémy fyzikálního vzdělávání
- Literatura
- povinná literatura
- JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 93 s. ISBN 80-210-3624-9. info
- JANÁS, Josef. Kapitoly z didaktiky fyziky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 121, 25. ISBN 8021013346. info
- doporučená literatura
- ŠIMONÍK, Oldřich. Oborové didaktiky a pedagogická praxe. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (CD ROM). Brno: MU, 2004, s. 1-3. ISBN 80-210-3474-2. info
- JANÁS, Josef. Mezipředmětové vztahy a jejich uplatňování ve fyzice a chemii na základní škole. Vyd. 1. V Brně: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1985, 87 s. info
- KAŠPAR, Emil. Didaktika fyziky : obecné otázky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 355 s. info
- KAŠPAR, Emil. Kapitoly z didaktiky fyziky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1960, 195 s. info
- KAŠPAR, Emil. Kapitoly z didaktiky fyziky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963, 201 s. info
- KAŠPAR, Emil, Jozef JANOVIČ a František BŘEZINA. Problémové vyučování a problémové úlohy ve fyzice. 1. vyd. Praha: SPN, 1982, 364 s. Odborná literatura pro učitele. info
- neurčeno
- Základy přírodních věd v pokusech. Translated by Vladimír Šimša - Vladimír Roskovec. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 230 s. URL info
- BROCKMEYEROVÁ, Jitka. Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky : cvičení z didaktiky fyziky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 193 s. info
- Výukové metody
- přednášky a cvičení
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na seminářích. Zkouška má část písemnou a ústní. Individuální projekt.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Pro studenty na zahraniční stáži (ERASMUS aj.): Požadavky ke splnění předmětu budou individuálně nastaveny v kontextu absolvovaných předmětů na zahraniční stáži a také v souladu s cíli a výstupy z učení daného studijního programu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/FC2005