HV101 Hudebně pohybová výchova

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
MgA. Mgr. Hana Novotná (přednášející)
Garance
MgA. Mgr. Hana Novotná
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět bude vyučován pouze při dosažení minimálního počtu 10 studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
„Každý nemůže být tanečníkem, ale každý má právo dosáhnout vlády nad svým tělem, tím i možnosti sebevyjádření a sebejistotu pramenící ze sebepoznání.“ (E. Blažeková)

Cílem předmětu je umožnit studentům blíže a uvědoměle poznat své tělo v pohybu a seznámit se s nejrůznější způsoby, jak s ním pracovat jednak pro své vlastní potěšení, jednak se svými žáky ve škole. Důraz bude kladen zejména na vzájemné propojení hudebně vyjadřovacích prostředků s pohybovými, neboť právě jejich vzájemná syntéza umocňuje účinek jejich vnímání. Smyslem předmětu je zprostředkovat studentům bezpečné a tolerantní prostředí pro vlastní pohybové a hudební zkušenosti, jež je dál mohou vést k celostnímu pojímání hudebně pohybových aktivit směrem jak k oblasti osobnostního rozvoje, tak k oblasti mezi-umělecké, mezipředmětové, a především mezilidské spolupráce.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student:

- schopen aplikovat poznatky o funkci lidského těla a hudebních vyjadřovacích prostředcích do různorodých hudebně pohybových aktivit;

- seznámen s repertoirem vybraných lidových, historických, moderně populárních písní a tanců, ale i podnětů z oblasti literatury a výtvarného umění a bude připraven tento repertoár nejrůzněji interpretovat;

- motivován uplatnit postupy vedoucí k rozvíjení hudební i pohybové tvořivosti jak ve vlastní tvůrčí činnosti, tak u svých žáků;

- veden k využití získaných poznatků a zkušeností do vlastní výuky.
Osnova
  • 1. Poznáváme svoje tělo
  • 2. Hudba a pohyb
  • 3. Pohyb a slovo
  • 4. Na lidovou not
  • 5. Živá hudba minulosti
  • 6. Tančíme a posloucháme
  • 7. I s knihou se dá tančit
  • 8. Hudebně pohybové divadlo
  • 9. Od pohybu k výtvarnému umění a naopak
  • 10. Line dance aneb tančit v řadě může být zábava (populární tanečně hudební směry)
  • 11. Elementární choreografie
  • 12. Hudba a pohyb 2
Literatura
    povinná literatura
  • HURNÍK, Ilja a Petr EBEN. Česká Orffova škola: Začátky. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1969, 99 s. info
  • VISKUPOVÁ, Božena. Hudba a pohyb : hudebně pohybová výchova. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1972, 164 s. info
    doporučená literatura
  • KULHÁNKOVÁ, Eva. Hudebně pohybová výchova : metodická příručka pro hudební výchovu ve škole. Illustrated by Patricie Koubská. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 135 s. ISBN 8071784370. info
  • JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1997, 55 stran. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ : (didaktika hudební výchovy). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 48 s. ISBN 8021039116. info
  • KURKOVÁ, Libuše a Petr EBEN. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí. 5. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 58 stran. info
  • • JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Praha : Muzikservis, 1998.
  • HERDEN, Jaroslav a Jiří KOLÁŘ. Hudba pro děti : vysokoškolská učebnice : studium učitelství pro 1. stupeň základní školy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1992, 194 s. ISBN 807066522X. info
Výukové metody
Praktický workshop: elementární hudebně pohybové hry, cvičení a nejrůznějších druhy tanců a tanečních forem bez i s využitím zpěvu, hry na nástroje a dalších pomůcek; elementární kompozice.

Kolektivní výuka

Použité výukové metody budou s ohledem na didaktiku hudební i pohybové výchovy reflektovány a analyzovány na konci každého setkání.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář; zápočet udělen za docházku (min. 80 %) a aktivní účast v hodinách.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.