PdF:ITIk03 Aplikace techniky 1 - Informace o předmětu
ITIk03 Aplikace techniky 1
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petr Vybíral, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Petr Vybíral, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petr Vybíral, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Anglický jazyk a literatura)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Francouzský jazyk a literatura)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Hudební výchova)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Německý jazyk)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Ruský jazyk)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Speciální pedagogika)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Všeobecný směr)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Výtvarná výchova)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání vědomostí a dovedností v oblasti práce s papírem a drobným materiálem. Ve cvičeních se studenti seznámí se současným pojetím v oblasti práce s materiály, s pracovními pomůckami a nástroji využívanými při práci s žáky na 1. stupni ZŠ a osvojí si zásady bezpečnosti a hygieny práce.
- Výstupy z učení
- Studenti: 1. Navrhnou a popíšou pracovní pomůcky a nástroje používané při práci s přírodními materiály. 2. Realizují náměty pro praktickou činnost v oblasti práce s přírodninami. 3. Vysvětlí zásady práce s papírem, výrobu papíru, přehled papírenských materiálů, jejich zpracování a použití. 4. Realizují náměty pro praktickou činnost v oblasti skládání, stříhání, modelování, pletení a dekorování z papíru. 5. Vysvětlí a popíšou vhodné pracovní pomůcky, nářadí a nástroje pro práci s technickými materiály 6. Vysvětlí zásady bezpečnosti a hygieny v praktickém vyučování.
- Osnova
- 1. Blok: Čtvero ročních období při práci s přírodními materiály - pracovní pomůcky a nástroje pro práci s přírodními materiály, přehled současných technik práce s přírodninami, sezónní sběr a jeho tematické využití podle ročních období. 2. Blok: Papírový svět - výroba papíru, přehled papírenských materiálů, jejich zpracování a použití, náměty pro praktickou činnost z oblasti skládání, stříhání, modelování, pletení a dekorování z papíru. 3. Blok: Přírodní a technické materiály v lidových tradicích a řemeslech – tvorba zvykoslovných předmětů pro jednotlivá roční období. 4. Blok: Práce s technickými materiály - pracovní pomůcky a nástroje pro práci s technickými materiály, rozdělení drobného technického materiálu, tvorba námětů z technických materiálů, bezpečnost a hygiena při práci.
- Literatura
- TAKÁČOVÁ, E. Význam hry se stavebnicí. Informatorium, 2000, č. 3-8.
- CLAYCOMBOVÁ, P. Školka plná zábavy. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-913-2.
- PEDEVILLA, Pia. Tvořit se dá ze všeho! : přes 300 nápadů pro malé i velké ruce. Translated by Petra Langrová. Ostrava: Anagram, 2011, 143 s. ISBN 9788086331799. info
- UHŘÍČKOVÁ, Alena a Zdena MALÍKOVÁ. Kouzlo zapomenutého : práce s přírodními materiály. 2. vydání. Brno: Rezekvítek, 2001, 57 stran. ISBN 8090295428. info
- KARPETOVÁ, Barbara a Kateřina ŽALSKÁ. Nenudova příloha pro malé i velké : metodické pokyny, přehledné tabulky, popisy projektů, další návody a podněty k výtvarným aktivitám, další říkanky, písničky a hry, recepty, dodatkové informace. 1. vyd. Praha: Prostor, 1996, 53 s. ISBN 8085190397. info
- Výukové metody
- Praktická cvičení.
- Metody hodnocení
- Student vytvoří portfolio námětů z papíru a drobných přírodních a technických materiálů ve formě metodických listů a zpracuje tematicky zaměřený výukový projekt, který obhájí.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/ITIk03