PdF:NJ_M131 (Sebe)hodnocení při učení - Informace o předmětu
NJ_M131 (Sebe)hodnocení při učení a vyučování cizího jazyka
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jana Veličková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Jana Veličková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 4/20 - Mateřské obory/plány
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-NJ3S) (6)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-NJ2) (6)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (4)
- Cíle předmětu
- Ziel des Kurses ist es,
- die Studierenden mit den grundlegenden Prinzipien, Formen und Instrumenten der Selbst-/Evaluation von Lernenden im Kontext des Fremdsprachenunterrichts vertraut zu machen;
die Fähigkeit der Studierenden zu entwickeln, Instrumente zur Selbst-/Evaluation von Lernenden in ihren eigenen Unterricht zu integrieren.
Česky: Cílem kurzu je
- seznámit studující se základními principy, formami a nástroji sebe/hodnocení učících se v kontextu výuky cizího jazyka;
- rozvíjet schopnost studujících efektivně integrovat nástroje sebe/hodnocení učících do vlastní výuky. - Výstupy z učení
- Am Ende dieses Seminarzyklus verfügen die Studierenden über
- Kenntnisse bezüglich grundlegender Prinzipien, Formen und Instrumenten Zur Förderung von (Selbst-)Evaluation der Lernenden im Kontext des Fremdsprachenunterrichts;
- die Fähigkeit, die Instrumente zur Selbst-/Evaluation von Lernenden in ihren eigenen Unterricht effektiv integrieren zu können.
Česky: Po absolvování předmětu bude studující
- znát základní principy, formy a nástroje k rozvíjení sebe/hodnocení učících se v kontextu výuky cizího jazyka;
- umět pracovat s nástroji sebe/hodnocení učících ve vlastní výuce. - Osnova
- Einführung in die Schlüsselbegriffe: Bewertung/Evaluation, formative Bewertung, assessment for/as learning, Selbstevaluation/Selbsteinschätzung, Peer-Feedback. Formen und Instrumente der Selbst-/Evaluation von Lernenden im Kontext des Fremdsprachenunterrichts. Grundprinzipien der Förderung von Selbstevaluation von Lernenden.
- Česky: Seznámení s klíčovými pojmy: hodnocení, formativní hodnocení, hodnocení pro/jako učení, sebehodnocení, vrstevnická zpětná vazba. Formy a nástroje sebe/hodnocení učících se v kontextu výuky cizího jazyka. Základní principy rozvíjení sebehodnocení učících se.
- Literatura
- HATTIE, John. Lernen sichtbar machen für Lehrpersonen. Edited by Wolfgang Beywl - Klaus Zierer. 4. unveränderte Auflage. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2020, xvii, 296. ISBN 9783834013002. info
- WILKENING, Monika. Praxisbuch Feedback im Unterricht : Lernprozesse reflektieren und unterstützen. Basel: Beltz, 2016, 144 stran. ISBN 9783407629722. info
- BOUD, David. Enhancing learning through self assessment. First published. New York: RoutledgeFalmer, Taylor & Francis Group, 1995, viii, 247. ISBN 0749413689. info
- Výukové metody
- Seminar
Česky: seminář - Metody hodnocení
- Erstellung eines theoriegeleiteten Unterrichtskonzepts zur Förderung der Selbstevaluation von Lernenden. Aktive Teilnahme an den Seminaren (Anwesenheit, aktive Beteiligung an Diskussionen, Vorbereitung auf Diskussionen im Seminar – Lesen von Texten).
Česky: Vytvoření učebního konceptu (s oporou o relevantní teorii) k rozvíjení sebehodnocení učících se ve výuce. Aktivní účast na seminářích (docházka, aktivní účast na diskusích, příprava na diskuse v seminářích – čtení textů). - Náhradní absolvování
- Studierenden im Auslandsaufenthalt wird der ISP (Individueller Studienplan) anerkannt, und es wird ihnen ermöglicht, die Anforderungen (nach Vereinbarung mit den Dozierenden zu Beginn des jeweiligen Semesters) in Distanzform zu erfüllen. Einzelheiten zur Möglichkeit der Belegung des Faches im Falle eines Auslandsaufenthaltes finden Sie im interaktiven Lehrplan.
- Informace učitele
Die Unterstützung beim Lernen für Studierende in kombinierter Studienform erfolgt während der regelmäßigen Präsenz-Seminarsitzungen. Außerdem können die Studierenden den Lehrenden jederzeit per E-Mail oder persönlich während der Sprechstunden kontaktieren. Nach Vereinbarung sind auch Online-Konsultationen über MS Teams möglich.
Podpora učení studujících v kombinované formě probíhá během pravidelných prezenčních seminářů. Mimo tuto dobu mají studující možnost kontaktovat vyučujícího kdykoliv prostřednictvím e-mailu nebo osobně během konzultačních hodin. Po domluvě je možná také online konzultace prostřednictvím MS Teams.- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/NJ_M131/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/NJ_M131