PdF:NJ_Z301 Divadelní pedagogika - Informace o předmětu
NJ_Z301 Divadelní pedagogika - letní škola
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- výuka probíhá blokově - jeden týden v květnu (Polsko). 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Veličková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Interesse am deutschsprachigen Theater und Dramapädagogik.
Česky: Zájem o německé divadlo a divadelní pedagogiku. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 5/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 4/15 - Mateřské obory/plány
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-NJ3S) (6)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE) (4)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-NJ2) (6)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (4)
- Cíle předmětu
- Der Schwerpunkt des Kurses liegt auf der Entwicklung der Fähigkeit, mit dramatischen Texten im DaF-Unterricht zu arbeiten, und zwar mittels der aktiven Teilnahme an einer Theaterinszenierung.
Česky: Cílem kurzu je rozvoj schopnosti pracovat s divadelním textem ve výuce němčiny jako cizího jazyka prostřednictvím vlastního zapojení do inscenování divadlení hry. - Výstupy z učení
- Die Studierenden gewinnen praktische Erfahrungen mit der Inszenierung von dramatischen Texten in einer Fremdsprache, entwickeln ihre Fähigkeiten im Umgang mit deutschsprachigen Texten und deren Interpretation auf der Bühne und erlernen Techniken zur Anwendung von Theaterpädagogik im Fremdsprachenunterricht.
Česky: Studenti získají praktické zkušenosti v oblasti inscenace dramatických textů v cizím jazyce, rozvinou své dovednosti v práci s německojazyčným textem a jeho interpretací na jevišti a osvojí si techniky, jak aplikovat prvky divadelní pedagogiky v kontextu cizojazyčné výuky. - Osnova
- Lernvideos zu den Themen „Drama und Theater als Orte der Inklusion“ sowie „Theaterpädagogik“ + Selbstlernaufgaben
- Lektüre von Marius von Mayenburgs Märtyrer im Selbststudium
- Philologische Analyse des Dramas: Überblick zu Autor und Stück
- Arbeit an drei ausgewählten Szenen aus verschiedenen Blickwinkeln
- Lernvideo zu Aufgaben einer Übersetzung/Untertitelung
- Übersetzungsarbeit an den Szenen oder Übersetzung des Dramas in die Prosaform
- Sommerschule in Katowitz – aktive Teilnahme an der Theaterinszenierung
- Česky: Učební videa na téma „Drama a divadlo jako místa inkluze“ a „Divadelní pedagogika“ + úkoly pro samostudium
- Samostatné čtení Märtyrer od Mariuse von Mayenburga
- Filologická analýza dramatu: přehled o autorovi a díle
- Práce na třech vybraných scénách z různých perspektiv
- Učební video o úkolech spojených s překladem/titulkováním
- Překladatelská práce na scénách nebo převod dramatu do prozaické formy
- Letní škola v Katovicích – aktivní účast na divadelním představení
- Literatura
- MÜLLER, Thomas. Dramapädagogik und Deutsch als Fremdsprache : eine Bestandsaufnahme. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller, 2008, 145 s. ISBN 9783836498395. info
- BIDLO, Tanja. Theaterpädagogik : Einführung. Essen: Oldib Verlag Oliver Bidlo, 2006, 170 stran. ISBN 9783939556008. info
- TSELIKAS, Elektra I. Dramapädagogik im Sprachunterricht. Zürich: Orell Füssli, 1999, 189 s. ISBN 3280027160. info
- Výukové metody
- Blended-learning-Seminar
Česky: blended learningový seminář - Metody hodnocení
- Aktive Teilnahme an der Vorbereitungsphase während des Semesters (Blended Learning, 3 Treffen und Vorbereitung) sowie Teilnahme an der Sommerschule in Kattowitz (25.05.–30.05.2025).
Česky: Aktivní účast na přípravné fázi během semestru (blended learning, 3 setkání a příprava) a účast na letní škole v Katovicích (25.5.-30.5.2025). - Náhradní absolvování
- Studierenden im Auslandsaufenthalt wird der ISP (Individueller Studienplan - blended learning-Phase) anerkannt, und es wird ihnen ermöglicht, die Anforderungen (nach Vereinbarung mit den Dozierenden zu Beginn des jeweiligen Semesters) in Distanzform zu erfüllen. Einzelheiten zur Möglichkeit der Belegung des Faches im Falle eines Auslandsaufenthaltes finden Sie im interaktiven Lehrplan.
Die Teilnahme an der Sommerschule ist jedoch verpflichtend.
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Informace učitele
Die Unterstützung beim Lernen für Studierende in kombinierter Studienform erfolgt während der regelmäßigen Präsenz-Seminarsitzungen. Außerdem können die Studierenden den Lehrenden jederzeit per E-Mail oder persönlich während der Sprechstunden kontaktieren. Nach Vereinbarung sind auch Online-Konsultationen über MS Teams möglich.
Podpora učení studujících v kombinované formě probíhá během pravidelných prezenčních seminářů. Mimo tuto dobu mají studující možnost kontaktovat vyučujícího kdykoliv prostřednictvím e-mailu nebo osobně během konzultačních hodin. Po domluvě je možná také online konzultace prostřednictvím MS Teams.- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/NJ_Z301/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: letní škola Katowice.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/NJ_Z301