PdF:VV_KTV Keramika - Informace o předmětu
VV_KTV Keramická tvorba
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Bc. Natália Petrášová (cvičící)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VV_KTV/01: Pá 21. 2. 10:00–11:50 učebna 9, Pá 28. 2. 10:00–11:50 učebna 9, Pá 7. 3. 10:00–11:50 učebna 9, Pá 14. 3. 10:00–11:50 učebna 9, Pá 21. 3. 10:00–11:50 učebna 9, Pá 28. 3. 10:00–11:50 učebna 9, Pá 11. 4. 10:00–11:50 učebna 9, Pá 25. 4. 10:00–11:50 učebna 9, Pá 2. 5. 10:00–11:50 učebna 9, Pá 9. 5. 10:00–11:50 učebna 9
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 23/15 - Mateřské obory/plány
- Galerijní pedagogika a zprostředkování umění (program PdF, N-GAL2S) (2)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy (program PdF, N-VV2S) (3)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VV3S) (3)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Předmět keramická tvorba cvičí plošné i prostorové vidění a cítění. Pracuje s keramickou hmotou klasicky i experimentálně. Cílem předmětu je získání teoretických i praktických znalostí oboru keramika z oblasti volného umění a designu, které jsou využitelné pro pozdější aplikaci ve výtvarné pedagogické praxi i pro další výtvarné vzdělávání.
- Výstupy z učení
- Student se na základě semestrálních zadání seznámí s teoretickou i praktickou částí úkolu a to formou konzultací a workshopů ze strany pedagoga. Zadání je v úvodních hodinách diskutováno do nejmenších detailů, následuje rešerše k tématu z oblasti současného vizuálního umění; společná konzultace nad skicami, dále individuální konzultace.
Student bude schopen:
– transformovat svůj konce, skicu do reálné podoby;
– na základě vlastní zkušenosti s materiálem průběžně reagovat v procesu tvorby;
– osvojit si základní techniky modelování a dekorování;
– osvojit si znalosti a dovednosti při práci s vypalovací pecí.
Cílem pedagoga je dosáhnout u každého studenta posunu od zvládnutého řemesla k osobnímu výrazu. - Osnova
- – zadání tématu ve skupině – skupinové konzultace nad skicami a návrhy, rozprava o návrzích a vyhodnocení rešerší (dle zadání z oblasti volného i užitého umění) – vlastní realizace, průběžná individuální konzultace s pedagogem – workshop pedagoga – praktická ukázka technik spojených s keramickým materiálem (volné modelování, lepení plátů, opravy, retušování, dekorování – základní techniky nanášení engob a glazur (vyrývání, nanášení štětcem, houbou, stříkání, prskáním, bublinová technika, malba, kresba); souběžně dokumentace fotografií nebo videem (foto procesu) – prezentace a obhajoba konceptu – výstup – materiálová realizace, fotodokumentace
- Literatura
- povinná literatura
- NOVOTNÁ, Hana. Porcelán +. 1. vydání. Masarykova univerzita: Masarykova univerzita, 2018, 173 s. ISBN 978-80-210-9105-4. info
- doporučená literatura
- PETRIE, Kevin, ed. a LIVINGSTONE, ed. The Ceramics Reader
- GUALDONI, Flaminio. Art the twentieth century. Milano: Skira, 2008
- FOSTER, Hal, Rosalind E. KRAUSS, Yve-Alain BOIS, B. H. D. BUCHLOH a David JOSELIT. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Translated by Josef Hrdlička - Irena Ellis - Jitka Sedláčková
- SUCHOMEL, Filip. 3sta drahocenností : čínský porcelán ze sbírek Valdštejnů, Schwarzenbergů & Lichnowských. 2., přepracované vydání. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2015. 510 stran. ISBN 9788087989135. i
- Věci a slova : umělecký průmysl, užité umění a design v české teorii a kritice 1870-1970. Edited by Lada Hubatová-Vacková - Martina Pachmanová - Pavla Pečinková, Tra. Vyd. 1. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2014, 572 s. ISBN 9788086863696. info
- MICHL, Jan. Funkcionalismus, design, škola, trh : čtrnáct textů o problémech teorie a praxe moderního designu. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2012, 327 s. ISBN 9788086863429. info
- BROŽKOVÁ, Helena. Artěl : umění pro všední den, 1908-1935. Edited by Jiří Fronek. Praha: Uměleckoprůmyslové museum, 2009, 398 s. ISBN 9788087164129. info
- Výukové metody
- Teoretická rozprava i praktická prezentace k zadanému tématu formou konzultací a workshopů pedagoga v průběhu výuky
- Metody hodnocení
- Kritéria hodnocení: průběžné konzultace projektu, prezentace a odevzdání materiálové, prostorové realizace; fotodokumentace. Konečné hodnocení: zápočet
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/VV_KTV