VZB22 Protektivní a rizikové psychosociální faktory duševního zdraví

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/1. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s některými psychosociálními aspekty duševního zdraví, a to zejména s jeho rizikovými a protektivními faktory. V rámci biodromálního psychologického přístupu je akcentována problematika vlivu rodinného soužití na psychické zdraví člověka.

Dalším cílem je umožnit studentům naplánování a realizaci malého výzkumného úkolu, zaměřeného na tuto oblast.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu student:
- je schopen porozumět psychosociálním aspektům psychického zdraví
- chápe význam protektivních a rizikových psychosociálních faktorů duševního zdraví člověka a rozumí některým jejich psychodynamickým i behaviorálním faktorům
- rozumí souvislostem rodiny a rodinného soužití s protektivními a rizikovými faktory zdraví člověka
- je schopen naplánovat a realizovat malou výzkumnou sondu, zaměřenou na psychosociální aspekty psychického zdraví.
Osnova
  • 1. Psychosociální souvislosti psychického zdraví
  • 2. Protektivní a rizikové faktory, ovlivňující duševní zdraví člověka
  • 3. Vybraná sociálně psychologická a vývojově psychologická východiska problematiky faktorů psychického zdraví
  • 4. Rodina jako podstatný faktor duševního zdraví jedince, funkce rodiny, struktura rodiny, vývojový cyklus rodiny, rodina a dítě, socializace, tranzitorní krize, „vývojové úkoly“
  • 5. Rodina a zátěžové situace, rodina v krizi, dlouhodobá krize v rodině, psychické trauma, posttraumatická stresová porucha, posttraumatický růst
  • 6. Vybrané podoby zátěžových a krizových situací v rodině I.: Rozvod a opakovaná manželství, porozvodová situace, rekonstruovaná rodina, postavení dítěte v rekonstruované rodině
  • 7. Vybrané podoby zátěžových a krizových situací v rodině II.: Rodina a závislost, rodina a vážné onemocnění
  • 8. Vybrané podoby zátěžových a krizových situací v rodině III.: Násilí v rodině, člen rodiny v rizikovém postavení, asymetrická agrese
  • 9. Transgenerační přenos traumatu
  • 10. Další významné psychosociální faktory duševního zdraví
  • 11. Metodologické minimum I. (výzkum, zaměření, cíl, výzkumné otázky ap.)
  • 12. Metodologické minimum II. (volba výzkumných metod, zkoumaný soubor, zpracování dat, výsledky, prezentace výsledků)
  • Metodologický tematický okruh je zařazen se záměrem pomoci studentům při plánování a realizaci seminárního úkolu.
  • Obsah seminářů:
  • Semináře probíhají jako výukové bloky, v nichž studenti prezentují výsledky malých výzkumných úkolů. Úkoly si studenti vybírají na začátku semestru z nabídky, kterou vyučující zveřejní na webovém informačním systému MU. Na úkolu pracují během semestru. Součástí prezentací je vždy diskuze a zpětná vazba od posluchačů a od vyučující.
Literatura
  • SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Třetí vydání. Praha: Portál, 2012, 219 stran. ISBN 9788026202172. URL info
  • TÓTHOVÁ, Jana. Úvod do transgenerační psychologie rodiny : transgenerační přenos vzorců rodinného traumatu a zdroje jeho uzdravení. Translated by Dagmar Pilařová. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 250 stran. ISBN 9788073678562. URL info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vydání třetí. Praha: Portál, 2009, 279 stran. ISBN 9788073675684. URL info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 161 s. ISBN 80-86429-19-9. info
  • Health psychology. Edited by Anthony J. Curtis. New York: Routledge, 2000, xvi, 190 p. ISBN 0415192730. info
Výukové metody
Prezentace výsledků seminárních úkolů, diskuse, kazuistiky. V průběhu semestru pracuje student na plnění seminárního úkolu.
Metody hodnocení
Během semestru pracuje student na plnění seminárního úkolu; jeho splnění a prezentace je podmínkou k úspěšnému zakončení předmětu.
Informace učitele
Podrobné informace a konkrétní instrukce k seminárním úkolům najdou studenti v agendě "STUDIJNÍ MATERIÁLY" k tomuto předmětu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.