PdF:VZB55 Úvod do didaktiky výchovy ke z - Informace o předmětu
VZB55 Úvod do didaktiky výchovy ke zdraví
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/2/0. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S) (4)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu studující popíše hlavní cíle a obsah vzdělávací oblasti Člověk a zdraví a vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. Dokáže aplikovat pedagogicko-psychologické poznatky do výchovy ke zdraví a na konkrétních příkladech demonstrovat jejich uplatnění.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude studující schopen:
aplikovat poznatky z obecné didaktiky a dalších pedagogicko-psychologických disciplín tzv. společného vědního základu učitelského studia;
definovat specifické problémy vyučování výchovy ke zdraví na základní škole;
zařadit výchovu ke zdraví do systému vzdělávání a RVP ZV;
definovat didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví;
používat aktivizující metody výuky ve výchově ke zdraví;
analyzovat vyučovací jednotku. - Osnova
- 1. Výchova ke zdraví v systému vzdělávání (RVP ZV, Standardy, Metodické komentáře). Pojetí předmětu výchova ke zdraví.
- 2. Specifické problémy vyučování výchovy ke zdraví. Výchovně vzdělávací proces, organizační zabezpečení výuky výchovy ke zdraví.
- 3. Mezipředmětové vazby vertikální a horizontální. Integrace předmětů.
- 4. Pojetí a analýza výchovně vzdělávacích cílů výchovy ke zdraví.
- 5. Osobnost učitele. Didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví.
- 6. Příprava učitele na vyučování. Didaktická analýza učiva výchovy ke zdraví.
- 7. Metody výuky a jejich uplatnění ve výchově ke zdraví.
- 8. Aktivizující metody výuky ve výchově ke zdraví. Didaktické a psychologické hry. Problémové vyučování. Dramatická výchova. Učební úlohy ve výchově ke zdraví.
- 9. Procesuální prostředky pro výuku výchovy ke zdraví. Učební pomůcky.
- 10. Diagnostika vědomostí a dovedností žáků. Problematika hodnocení a klasifikace žáků ve výchově ke zdraví.
- 11. Pozorování a analýza vyučovací hodiny.
- 12. Programy podpory zdraví na ZŠ.
- Literatura
- povinná literatura
- Metodický portál RVP.cz: https://rvp.cz/
- Úvod do didaktiky výchovy ke zdraví. E-kurz: https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=3048
- Marádová, Eva, Kovaříková, Miroslava. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. Praha: UK. 2020. 978-80-7603-142-5
- CONRAD Howard Leslie a Joseph Francis MEISTER, Teaching Procedures in Health Education, Hassell Street Press, 2021. 166 stran.
- doporučená literatura
- Podpora rozvoje digitální gramotnosti. Výchova ke zdraví: https://digigram.cz/dvz/
- SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
- BROWN, Peter C., Henry L. ROEDIGER a Mark A. MCDANIEL. Nauč se to! : jak se s pomocí vědy efektivněji učit a více si pamatovat. Vydání první. Brno: Jan Melvil, 2017, 280 stran. ISBN 9788075550309. info
- MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015, 312 stran. ISBN 9788024753515. URL info
- neurčeno
- KALHOUS, Z a O OBST. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. Vyd. 2. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášek a seminářů. Přednášky jsou zpracovány formou prezentací a jsou doplněné odkazy na doporučenou studijní literaturu a internetové zdroje. V seminárních skupinách studující hodnotí výuku výchovy ke zdraví dle daných kritérií (na základě zkušenosti z asistentské praxe), diskutují o ní a vytváří vlastní návrhy a doporučení k pojetí reálných vyučovacích hodin.
- Metody hodnocení
- Odborná rozprava, ve které studující dokáže teoretické poznatky propojit s příklady z pedagogické praxe.
- Studijní opora
- https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=3048
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/VZB55