AJU2205 Jazykové povědomí

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Simona Kalová, Ph.D. (přednášející)
Christopher Adam Rance, M.A. (přednášející)
Garance
PhDr. Simona Kalová, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 10:00–11:40 J21, kromě Čt 18. 4.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 20/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je zvýšit jazykové povědomí studentů ve vztahu k výuce anglického jazyka a poukázat na relevantní rozdíly mezi anglickým jazykem a mateřským jazykem studentů. Studenti se seznámí s různými aspekty jazykového povědomí, např. otázkou různých úrovní formálnosti jazyka, s analýzou textu a problematikou volby jazykového modelu ve výuce. K představení vyučovaného obsahu bude využita široká škála vhodných didaktických metod a postupů. Studenti budou v rámci kurzu také navrhovat aktivity a tvořit výukové materiály, které přispívají ke zvýšení povědomí o jazyce.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu bude student schopen:
1. Rozlišovat různé modely a normy pro výuku angličtiny a zvolit vhodný model na základě analýzy potřeb výuky v daném kontextu.
2. Kriticky zhodnotit různé úrovně jazyka z hlediska jejich formy a vhodnosti pro danou komunikační situaci.
3. Analyzovat příklady mluveného projevu na různých úrovních formálnosti.
4. Analyzovat příklady psaného projevu na různých úrovních formálnosti.
5. Adaptovat text pro různé účely využitelné ve výuce.
6. Rozlišovat oblasti v nichž se angličtina liší od češtiny a tyto rozdíly efektivně využít při výuce.
7. Vyhledat a adaptovat texty vhodné pro zvýšení jazykového povědomí pro účely středoškolské výuky angličtiny.
8. Vytvářet výukové materiály vhodným způsobem zvyšující jazykové povědomí s využitím jazykových korpusů, slovníků a jiných (online) nástrojů.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky jazykového povědomí, terminologie1. Úvod do problematiky jazykového povědomí, terminologie.
  • 2. Otázky modelů a norem v jazykové výuce a jejich specifika pro výuku angličtiny.
  • 3. Zvyšování jazykového povědomí v oblasti lexika; rozlišování různých úrovní formálnosti lexikálních jednotek – neutrální, eufemismy, dysfemismy.
  • 4. Specifika anglického lexika – kolokace, konotace, idiomatický jazyk a ustálená spojení.
  • 5. Zvyšování jazykového povědomí v oblasti gramatiky.
  • 6. Textová analýza z hlediska formálnosti, stylu, účelu a žánrů. Adaptace autentických textů pro výuku.
  • 7. Zvyšování jazykového povědomí v oblasti porozumění slyšenému textu.
  • 8. Specifika výslovnosti angličtiny, větný a slovní přízvuk.
  • 9. Představení online nástrojů, jazykových korpusů, slovníků, apod., vhodných pro adaptaci a přípravu didaktických materiálů (SKELL, Sketch Engine, Google Ngram Viewer, MENTI, aj.)
Literatura
    povinná literatura
  • Routledge handbook of language awareness. Edited by Peter Garrett - Josep M. Cots. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018, xviii, 535. ISBN 9781138937048. info
  • LAZAR, Gillian. Meanings and metaphors : activities to practise figurative language. Cambridge: Cambridge University Press, 2003, ix, 132. ISBN 0521774365. info
    doporučená literatura
  • RINVOLUCRI, Mario a Paul DAVIS. More grammar games : cognitive, affective and movement activities for EFL students. Cambridge: Cambridge University Press, 1995, xvi, 176 s. ISBN 0-521-46630-X. info
  • THORNBURY, Scott. About language : tasks for teachers of English. Second edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2016, xxiii, 353. ISBN 9781107667198. info
  • Handbook of research in second language teaching and learning. Edited by Eli Hinkel. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005, xxii, 1144. ISBN 0805841814. info
  • CRYSTAL, David. English as a global language. 2nd ed., 7th pr. Cambridge: University Press, 2007, xv, 212. ISBN 9780521823470. info
Výukové metody
kontaktní výuka každý týden
e-learningová podpora
skupinové diskuse
krátké individuální prezentace aktivit
četba vybraných pramenů
samostudium
Metody hodnocení
Docházka je povinná. Studenti budou hodnoceni na základě své práce v průběhu celého semestru, konkrétně takto:
- na základě aktivity v hodinách

- na základě individuálních prezentací aktivit vhodných pro středoškolskou výuku, s aplikací poznatků získaných v kurzu

- na základě příspěvků do sdíleného fóra

Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/AJU2205