FF:VIKMB57 Pedagogická psychologie - Informace o předmětu
VIKMB57 Pedagogická psychologie
Filozofická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Svatava Matušková (přednášející), RNDr. Michal Černý, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Kubisová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- So 15. 10. 10:50–19:10 U27, So 12. 11. 10:50–19:10 U27, So 10. 12. 10:50–19:10 U27
- Předpoklady
- zájem o téma
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Informační studia a knihovnictví (program FF, N-IS) (2)
- Cíle předmětu
- V kurzu student: získá základní přehled o problematice pedagogické psychologie v kontextu studia pedagogiky. První oblastí učebních cílů je psychologie osobnosti a vývojová psychologie, dále získá povědomí o psychologii učení. Druhou oblastí cílů kurzu je pedagogická psychologie, tedy styl učení, motivace, komunikace učitele s žákem apod. Speciálním oblastí jsou dále témata, která souvisí s psychologií a psychologickou patologií v kyberprostoru.
- Osnova
- Prezenční setkání:
- Předmět pedagogické psychologie, témata, metody.
- Osobnost žáka a učitele - determinace osobnosti, struktura osobnosti (temperament, charakter, seberegulační vlastnosti, motivace, schopnosti)
- Obecná psychologie - emoce, paměť, tvořivost. Učení - druhy učení, činitele, učební styly, efektivní metody učení.
- Specifika jednotlivých vývojových období
- Učitel a jeho role
- Výuka - pedagogické zásady, hodnocení, alternativní přístupy (Waldorf, Montessori), technologie ve výuce
- Žáci se specifickými potřebami, pedagogicko-psychologická poradna
- Sociální psychologie - komunikace, asertivita, řešení konfliktů, skupinová dynamika, klima třídy
- Pozitivní a negativní jevy ve škole (Ne)bezpečí na internetu
- Psychohygiena učitele, syndrom vyhoření
- Literatura
- Výukové metody
- přednáška s problémovým výkladem, diskuze, videotrénink, kritické čtení odborné literatury
- Metody hodnocení
- ústní zkouška, individuální projekt
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Předmět je určen pro studenty prezenčního i kombinovaného studia. Pro studenty kombinovaného studia jsou alternativní formou zadávány úkoly, výuka je přizpůsobena tak, že probíhá ve dvou blocích speciálně pro kombinované studenty (v sobotu).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2016/VIKMB57