FF:PGJ51B95 Poruchy učení - Informace o předmětu
PGJ51B95 Diagnostika a reedukace poruch učení
Filozofická fakultapodzim 2004
- Rozsah
- 1/1. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Předpoklady
- PG33B62 Zákl. spec. ped.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/12 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, B-HS)
- Pedagogika (program FF, B-PD) (3)
- Cíle předmětu
- Kurz si klade za cíl obeznámit posluchače se závažností specifických vývojových poruch učení a představit jejich řešení jako interdiscipilnární záležitost. Studenti získlají přehled o všech druzích vývojových poruch učení, se kterými se mohou setkat u žáků ve školských zařízeních. Kurz seznámí studenty se speciálně pedagogickými metodami uplatnitelnými ve školách, strategickými zásadami a technikami pro nápravu specifických vývojových poruch učení.
- Osnova
- Semináře budou vedeny ve dvou rovinách. V první rovině se studenti budou zabývat teoretickými východisky specifických vývojových poruch (SVPU). Bude sledován historický vývoj výzkumu poruch učení a postup zavádění jeho výsledků do pedagogické praxe. Posluchači se obeznámí s organizací péče o žáky s SVPU. Obeznámí se s tréninkovými metodami dílčích specifických poruch učení, čemuž bude předcházet vhled do metodik předmětů, v nichž dochází k nejpatrnějším projevům poruch s důsledky na celkovou školní úspěšnost. Kurz se dotkne parciálních nedostatků, na jejichž pozadí se mohou SVPU objevovat. Seznámení s diagnostika si klade za cíl poskytnout dovednosti, s jejichž pomocí je možné realizovat depistáž jedinců s obtížemi na základě SVPU a zapojit se účelně do vnitroresortní a mezorezortní spolupráce na nápravných postupech. Podle aktuálních možností bude výuka vedena též v druhé rovině, kdy se studenti po úvodních hospitacích budou podílet na přímé pedagogické činnosti a teoretické postupy si ověří v prostředí pedagogické reality.
- Literatura
- MICHALOVÁ, Zdeňka. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních :materiál určený učitelům a rodičům dětí s dyslexií, dysgrafií, dysortografií--. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001, 102 s. ISBN 80-7311-000-8. info
- ŽÁČKOVÁ, Hana a Hana SOVOVÁ. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol (použitelné i pro střední školství). Edited by Drahomíra Jucovičová. 1. vyd. Praha: D + H, 2001, 83 s. info
- DVOŘÁK, Josef. Vývojová verbální dyspraxie. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2003, 143 s. ISBN 80-902536-5-2. info
- Specifické poruchy učení a chování :sborník 1999. Edited by Anna Kucharská. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 141 s. ISBN 80-7178-294-7. info
- TRAIN, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti :jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 164 s. ISBN 80-7178-131-2. info
- POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 310 s. ISBN 80-7178-135-5. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. 2. vyd. Praha: Portál, 1996, 196 s. ISBN 80-7178-096-0. info
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2004, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2004/PGJ51B95