PSB_83 Seminář Rogerianského přístupu

Filozofická fakulta
podzim 2004
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Ladislav Nykl, Ph.D. (přednášející), PhDr. Petra Fiľová, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
každý sudý pátek 9:10–16:35 19
Předpoklady
PSA_0SZ SZ
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Teoreticko-praktický seminár; seznamuje prístupem zamereným na cloveka. Zakladatelem tohoto humanistického prístupu v psychoterapii a poradenství (jakoz i v tzv. encountrových skupinách a pri supervizi) je americký psycholog C.R.Rogers. V prubehuhu kursu má student moznost poznat tento prístup na základe vlastních zkuseností ve skupine, dále pri práci s klienty, jakoz i v oblastech souzití rodiny, v zamestnání, ve skolství i jinde.
Osnova
  • 1. blok: Seznámení s prístupem zamereným na cloveka a historický vývoj smeru. Klícové pojmy terapeutického vztahu a procesu (Rogersovské promenné - disposice): akceptace (positive regard), empatické porozumení, autenticita. Problémy techto promenných. Podmínky procesu. Prubeh poradenského sezení, indikace pro psychoterapii.Konkrétní práce ve skupine, skupinový proces, jeho zacátek a vývoj. 2. blok: Skupinový proces. Základní teoretické pojmy psychických procesu podle C.Rogers: Self, inkongruence, introjekce, podmínky hodnocení, organizmická zkusenost, cizí zkusenost, aktualizacní tendence, fully functioning person. Spojitost s teoriemi L.S.Vygotského. Resení konfliktu ve skupine;. Demonstrace terapeutického rozhovoru. 3. blok: Skupinový proces. Aplikace smeru v jiných odvetvích: skolství, management, rodina, výchova, pedagogika. Spojitost prístupu zamereného na cloveka s emocionální inteligencí. Ukázka práce C.Rogerse a R.Tausche na videu (v nemcine) je mozná. Shrnutí zkuseností z výuky.
Literatura
  • NYKL, Ladislav. Pozvání do rogersovské psychologie - přístup zaměřený na člověka. Brno: Barrister & Principal, 2004, 140 s. ISBN 80-86598-69-1. info
  • ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie :[směry, metody, výzkum]. Vyd. 3., dopl. Praha: Portál, 2000, 392 s. ISBN 80-7178-414-1. info
  • ROGERS, Carl Ransom. Therapeut und Klient : Grundlagen der Gesprächspsychoterapie. Edited by Wolfgang M. Pfeiffer, Translated by Ute Seeßlen. 14. Aufl. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 1999, 234 s. ISBN 3596422507. info
  • ROGERS, Carl Ransom. Die nicht-direktive Beratung. Translated by Erika Nosbüsch. 9. Aufl. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 1999, 359 s. ISBN 3596421767. info
  • ROGERS, Carl R. Freedom to learn :a view of what education might become. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill, 1969, x, 358 s. ISBN 0-675-09579-4. info
  • ROGERS, Carl R. O osobnej moci. Translated by Matúš Dobšovič. Modra: Persona, 1998, 231 s. ISBN 80-967980-1-4. info
  • ROGERS, Carl R. Stávame sa partnermi : manželstvo a jeho alternatívy. Modra: Persona, 2001, 192 s. ISBN 80-867980-5-7. info
  • ROGERS, Carl Ransom. Der neue Mensch. Translated by Brigitte Stein. 6. Aufl. Stuttgart: Klett-Cotta, 1997, 209 s. ISBN 3608952306. info
  • VYMĚTAL, Jan. Rogersovská psychoterapie. Vyd. 1. Praha: Český spisovatel, 1996, 208 s. ISBN 80-202-0605-1. info
Metody hodnocení
podzimní semestr akad. r. 2004/5. Bloková výuka 3 x za semestr, celk.30 vyuč. hodin. Učebna 19 Termíny: pátek a sobota 15.-16.10 a 12.-13.11 od 9.00 do 16.35 hod. Závěrečný pohovor: 13.11.04 9.00-14.00 skládá se z vlastního hodnocení (co jsem přispěl(a) ve skupině), zhodnocení písemných prací a závěrečného zhodnocení lektorem Max. počet = 15. Kurz probíhá v rámci procesů encontrových skupin podle C.Rogerse. Před začátkem semináře se doporučuje prostudovat knihu Encountrové skupiny. Podmínkou udělení je minim. 75 % aktivní účast, kurz předpokládá aktivní zapojení do skupinového procesu (introspekci a exploraci) a orientovanost ve vybrané literatuře. Indikátorem úspěšného zakončení je písemná práce (volně zvolené) o obsahu asi 6 stran z tématů výuky a dané originální literatury od C.Rogerse nebo překladu (stačí jedna kniha). Každý účastník zavěsí svoji práci do IS-systemu a hodnotí též dvě jiné písemné práce. Práce mohou být vypracovány týmově (tým 3 studenti), práce pak obsahuje ca 10 stran.
Informace učitele
http://members.aon.at./nykl/
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2000, jaro 2001, podzim 2003, podzim 2005.