FF:VH_95a Seminář hudební estetiky I. - Informace o předmětu
VH_95a Seminář hudební estetiky a teorie I.
Filozofická fakultapodzim 2004
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová - Rozvrh
- Čt 18:20–19:55 46
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Hudební věda (program FF, B-HS)
- Hudební věda (program FF, B-OT) (3)
- Hudební věda (program FF, M-HS)
- Hudební věda (program FF, M-OT)
- Hudební věda (program FF, N-HS)
- Hudební věda (program FF, N-OT) (2)
- Teorie a provozovací praxe staré hudby (program FF, B-OT)
- Cíle předmětu
- Seminář se týká četby a analýzy vybraných textů z oblasti hudební teorie a estetiky první třetiny 20.století. Pozornost bude věnována především dílům H. Schenkera, E. Kurtha, A. Halma, A. Schönberga, F. Busoniho, A. Háby.
- Osnova
- Posluchači si vyberou některé z uvedených témat a na seminářích budou průběžně referovat o výsledcích studia. Seminární cvičení se vztahuje k následujícím tematickým okruhům. 1. Problematika vztahu hudební teorie a hudební estetiky. 2. Funkční teorie a teorie stupňů (Sechter - Riemann) - rozdíly a paralely 3. Schenkerova teorie, estetika, ideologie, recepce Schenkerovy teorie (Schenkerovi žáci a "schenkerianismus"). Umění a ideologie. Existují objektivní kritéria pro posouzení hudby 19.století? Rozporný obraz tohoto autora v různých zemích. Co je na Schenkerově Schichtenlehre skutečně nového? 4. Goethe a hudba, Goethův odkaz v hudební teorii a estetice (A.B. Marx, H. Schenker, A. Webern, A. Hába ad.) Goethův vliv na hudební teorii 19. a 20. století. 5. Busoniho Návrh nové estetiky hudebního umění: mikrointervalová hudba, boj o novou operu. 6. Busoniho "junge Klassizität" a "alternativní moderna". Obrana vlastních textů před novými vykladači a krátké dějiny mikrointervalové hudby. 7. Schönbergova hudební teorie a estetika. Rozdílné představy o vytváření uměleckého díla v autorově 2. a 3. tvůrčí periodě (tzv. volná atonalita a dodekafonie). 8. Schönbergova "vídeňská" a "berlínská škola". 9. Ernst Kurth: Romantische Harmonik und ihre Krise in Wagners "Tristan". 10. August Halm: Von zwei Kulturen der Musik. 11. Hábova Neue Harmonielehre (světově nejproslulejší dílo domácí hudební teorie?) - zaznamenává Hábova učebnice pouze autorovu individuální techniku (Šín), anebo je odrazem obecnějších stylových tendencí?
- Literatura
- FUKAČ, Jiří. Základy hudební sémiotiky. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1992, 303 s. ISBN 8021005661. info
- FUKAČ, Jiří. Základy hudební sémiotiky. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1992, 233 s. ISBN 8021003731. info
- FUKAČ, Jiří. Základy hudební sémiotiky. D. 3. V Brně: Masarykova univerzita, 1992. ISBN 80-210-0567-X. info
- FUKAČ, Jiří. Pojmosloví hudební komunikace. Vyd. 1. Brno: Rektorát Masarykovy univerzity, 1991, 114 s. ISBN 80-210-0245-X. info
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2004, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2004/VH_95a