SJ0B634 Sexism in Spanish Language

Faculty of Arts
Autumn 2005
Extent and Intensity
2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Petr Stehlík, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Petr Stehlík, Ph.D.
Department of Romance Languages and Literatures – Faculty of Arts
Contact Person: Dagmar Holoubková
Timetable
Mon 8:20–9:55 A43 stara
Prerequisites (in Czech)
Předmět je určen pro studenty 3.ročníku a výše.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Přednáška je věnována projevům sexismu ve španělském jazyce. Nejprve jsou studenti stručně seznámeni s dějinami feminismu, v jehož rámci se studium projevů diskriminace žen v jazyce rozvinulo, poté je pozornost věnována dvěma základním typům znevýhodnění žen v oblasti jazyka: androcentrismu a sexismu. Postupně jsou analyzovány jednotlivé jevy spadající do těchto oblastí a studenti pracuji s texty, na nichž se uči sledované fenomény rozpoznávat. Součásti kursu je také přehled jazykových prostředků, s jejichž pomocí je možno se diskriminaci žen v jazyce vyhnout. Cílem přednášky je jednak upozornit studenty na existenci sexismu v jazyce (a to nejen španělském), jednak zvýšit jejich citlivost k tomuto negativnímu jevu.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Postavení žen ve společnosti od starověku po francouzskou revoluci; 2. První vlna feminismu (sufragismus) 3. Druhá vlna feminismu (Simone de Beauvoir, americký feminismus 60. a 70. let) 4. Feminismus v současnosti 5. Feminismus a lingvistika 6. Androcentrismus x sexismus 7. Sexismus v jazyce 8. Rozdíly v užívání jazyka u mužů a žen 9. Návrhy jazykových změn zaměřené na odstranění diskriminace žen v jazyce
Literature
  • García Meseguer, A. (1994): ?Es sexista la lengua espańola? Una investigación sobre el género gramatical, Barcelona, Paidós.
  • Lozano, I. (1995): Lenguaje femenino, lenguaje masculino. ?Condiciona nuestro sexo la forma de hablar?, Madrid, Minerva.
  • Suardiaz, D.E. (2002): El sexismo en la lengua espańola, Zaragoza, Libros Pórtico.
  • Lakoff, R. (1995): El lenguaje y el lugar de la mujer, 2a ed., Barcelona, Hacer Editorial.
  • Calero, Ma. A. (1999): Sexismo linguístico. Análisis y propuestas ante la discriminación sexual en el lenguaje, Madrid, Narcea.
Assessment methods (in Czech)
Zkouška-ústní.
Language of instruction
Spanish
Further Comments
The course is taught only once.
The course is also listed under the following terms Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2005/SJ0B634