FF:ESB500 Aesthetic Conceptions of Music - Course Information
ESB500 Aesthetic Conceptions of Music
Faculty of ArtsAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 4 credit(s). Recommended Type of Completion: k (colloquium). Other types of completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D.
Department of Aesthetics – Faculty of Arts
Contact Person: Ing. Ivana Vašinová - Timetable
- Wed 15:00–16:35 C31
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Aesthetics (programme FF, B-HS)
- Aesthetics (programme FF, B-OT) (2)
- Aesthetics (programme FF, M-HS)
- Aesthetics (programme FF, M-OT) (2)
- Aesthetics (programme FF, N-HS)
- Aesthetics (programme FF, N-OT) (2)
- Combined Art Studies (programme FF, B-OT) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Náplní předmětu budou vybrané kapitoly z dějin hudby, které se interpretují v estetických souvislostech. Co to znamená estetický náhled na hudební dílo a jak se odlišuje od přístupů k hudbě v ostatních hudebně vědeckých disciplínách? Například hudbu 1.pol.19.století chápe estetický formalismus jako ideu čisté formy, vymaněnou ze sociálních vazeb, zatímco současná sociologie v její reflexi zavádí poněkud protikladně termín zvěcnění...
- Syllabus (in Czech)
- hudební dílo v souvislostech - 1. geografických - étos jednotlivých řeckých etnik a Platónovo esteticko-etické hodnocení, národní hlediska - smíšený vkus v 1.pol.18.století, francouzský impresionismus - četba statí Wagnerových, Francoise Ragueneta o paralelách mezi italským a francouzským stylem z roku 1712, traktátu J.J.Quantze z roku 1753... 2. psychologické - od étosu k afektu a počitku, afektová teorie 17. století a přechod k Empfindsamkeit - působení hudby na subjekt, podmínky jeho relevantní estetické recepce - R.Descartes - Pojednání o vášních, německá Moralphilosophie - výběr hudební strukturace ve prospěch etiky 3.sémantické - žánry a druhy ve "staré " hudbě , rétorické figury, přechod od baroka ke klasicismu - od afektu k počitku,hudební formalismus - otázka obsahu a formy v hudbě, problém syžetu v ruském formalismu - četba afektové charakterizace tónin u F.Ch.D.Schubarta a J. Matthesona, O hudebním krásnu E.Hanslicka 4.sociologické - hudební dílo jako prostředek měšťanské emancipace v 1.pol.19.století a reakce estetického formalismu, spor o obsah a sémantičnost umění, otázka absolutní hudby - četba C.Dahlhause, H.H.Eggebrechta 5. metafyzické - romantické pojetí hudební ideje, "poznávací" schopnosti hudby, Leibnitz, Schopenhauer, četba romantických textů 6.politické - ideologie politická versus estetická - avantgardní manifesty, globalizace v umění a vliv na hudbu - stať Monononizace světa Stefana Zweiga, F.Busoni Návrh nové estetiky hudebního umění 7.otázka relevantnosti slohových označení v naznačených souvislostech
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
General note: Obecné podmínky ukončování kursů Semináře estetiky.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2006/ESB500